Denken over opvoeden

Denken over opvoeden

Steeds weer denken mensen na over de opvoeding van kinderen. Het motief om over opvoeding na te denken is niet een vrijblijvende verwondering. Opvoeden is een handelen dat verantwoord moet worden. De praktijk van opvoeden is heel complex. Er bestaan dan ook pedagogische theorieën, die elkaar vaak zelfs tegenspreken. Maar nadenken over opvoeding is niet zoeken naar de enige ware pedagogische theorie, de bedoeling is wel de waarheid in elke theorie op het spoor te komen. Op deze wijze kan de rijkdom van pedagogische ervaringen volledig tot haar recht komen. De verschillende theorieën over opvoeding moeten dan ook in het gesprek worden betrokken. Ook dat is geen vrijblijvende bezigheid. De auteur kiest positie en spreekt waarderingen uit. Het eerste deel analyseert de verschillende veronderstellingen, concepten, vragen en ambities van de diverse pedagogische theorieën. Het tweede deel vergelijkt en evalueert de verschillende opvattingen over verantwoord gebruik van macht in de opvoeding. Het derde deel staat stil bij gezin en onderwijs als pedagogische instituties. Elk hoofdstuk bevat twee luiken: een systematische behandeling van het thema en beschouwingen die dieper ingaan op bepaalde deelproblematieken. Het boek is vooral bedoeld als studieboek algemene pedagogiek of opvoedkunde in het hoger onderwijs en voor zelfstudie. Hans Van Crombrugge is docent en stafmedewerker aan het Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen in Brussel.

Auteur | H. Van Crombrugge
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Onderwijs & Didactiek

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789058757838
Boekomslag voor ISBN: 9789053509715
Boekomslag voor ISBN: 9789030198116
Boekomslag voor ISBN: 9789040200588
Boekomslag voor ISBN: 9789023257981
Boekomslag voor ISBN: 9789026314490


Boekn ©