Een boek voor twee Leesboek leerjaar 2/groep 4
Dit is een nieuw leesboek vol spannende en grappige verhalen en opdrachten. De verhalen zijn uit de lijsten van de kinderjury en uit de uitleentoptien van bibliotheken uitgekozen. Samen met de oorspronkelijke of speciaal voor dit boek getekende illustraties maken de verhalen het leerproject zo aangenaam mogelijk en vergroot het boek het leesplezier. Naast lezen in dit boek moeten er ook opdrachtkaarten worden ingevuld: als leesmakker iets moeten uitleggen, maakt dat je het verhaal goed moet begrijpen en moet weten hoe de jongere leerling op een goede manier te helpen.
Het boek is het werkinstrument bij de peer tutoring-methodiek die leerlingen uit het basisonderwijs ertoe aanzet elkaar bij begrijpend lezen te ondersteunen. Een eerder verschenen boek van dezelfde auteur wijdt zich aan dit concept. Aandachtspunten daarbij zijn een goede luisterhouding, hulp bieden, met fouten omgaan, complimentjes geven, …
Dit boek voor de leesmakker en zijn leerling is in de eerste plaats op het tweede leerjaar (groep 4) afgestemd, maar kan zeker ook voor andere groepen worden gebruikt.
Uit de Inhoud:
Dag! – Waarover zal de tekst gaan? Ik snuffel en denk – Strategiekaart 1 – Een dief in huis – Ziek – Gus en Kees naar zee – Kerstmannetje van hout – Jules en Mona wonen in een huis aan zee – Wat zal er gebeuren? Ik voorspel – Strategiekaart 2 – Wie/De ontvoering – Prinsesje Potverdrie – Klaarwakker/Nare gedachten/Een idee/Heerlijk – Lenen mag wel/Een blokje om – Daar zijn draken! – Als Ukke later groot is – Waarover gaat het verhaal? Ik onthoud – Strategiekaart 3 – Sokken – Vis in de wieg – Ridder Joepje – Een vreemd nest – Vliegeren – Een vlieger maken? – Welke woorden zijn moeilijk? Ik zoek en leer – Strategiekaart 4 – Onze kat Mannet – Een katje uitzoeken – Een prik in je mond – Rare ouders – Melinda en de zeeheks – Genezen – Waar is de schat gebleven? – Zuidwester – Stop! Snap je het nog? Ik controleer – Strategiekaart 5 – Bij – Kikker – Anansi en de toverpot – Kip en worm – Toen Jules en jonge kerel was – Wat soort tekst is dit? Ik bepaal – Strategiekaart 6 – Wat is een seizoen? – Rekenen op rijm – Een doos met gaatjes – Het geld voor de schoolreis – Hoe komt daar die schram? – Kat – Wafels met suikertjes van Mona.
Hilde Van Keer is verbonden aan de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Gent.
Het boek is het werkinstrument bij de peer tutoring-methodiek die leerlingen uit het basisonderwijs ertoe aanzet elkaar bij begrijpend lezen te ondersteunen. Een eerder verschenen boek van dezelfde auteur wijdt zich aan dit concept. Aandachtspunten daarbij zijn een goede luisterhouding, hulp bieden, met fouten omgaan, complimentjes geven, …
Dit boek voor de leesmakker en zijn leerling is in de eerste plaats op het tweede leerjaar (groep 4) afgestemd, maar kan zeker ook voor andere groepen worden gebruikt.
Uit de Inhoud:
Dag! – Waarover zal de tekst gaan? Ik snuffel en denk – Strategiekaart 1 – Een dief in huis – Ziek – Gus en Kees naar zee – Kerstmannetje van hout – Jules en Mona wonen in een huis aan zee – Wat zal er gebeuren? Ik voorspel – Strategiekaart 2 – Wie/De ontvoering – Prinsesje Potverdrie – Klaarwakker/Nare gedachten/Een idee/Heerlijk – Lenen mag wel/Een blokje om – Daar zijn draken! – Als Ukke later groot is – Waarover gaat het verhaal? Ik onthoud – Strategiekaart 3 – Sokken – Vis in de wieg – Ridder Joepje – Een vreemd nest – Vliegeren – Een vlieger maken? – Welke woorden zijn moeilijk? Ik zoek en leer – Strategiekaart 4 – Onze kat Mannet – Een katje uitzoeken – Een prik in je mond – Rare ouders – Melinda en de zeeheks – Genezen – Waar is de schat gebleven? – Zuidwester – Stop! Snap je het nog? Ik controleer – Strategiekaart 5 – Bij – Kikker – Anansi en de toverpot – Kip en worm – Toen Jules en jonge kerel was – Wat soort tekst is dit? Ik bepaal – Strategiekaart 6 – Wat is een seizoen? – Rekenen op rijm – Een doos met gaatjes – Het geld voor de schoolreis – Hoe komt daar die schram? – Kat – Wafels met suikertjes van Mona.
Hilde Van Keer is verbonden aan de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Gent.
Auteur | | Hilde van Keer |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |