Christelijke pedagogiek als handelingswetenschap

Christelijke pedagogiek als handelingswetenschap

Vanuit zijn deskundigheid met betrekking tot opvoeding, cultuur en christelijke waarden wil Wim ter Horst wetenschappelijk nadenken over christelijke opvoeding en christelijke pedagogiek

In dit boek maakt Ter Horst zich sterk voor het wetenschappelijk bedrijven van christelijke pedagogiek. De vragen wat, hoe en waartoe uit de wetenschapsleer worden voor de christelijke pedagogiek beantwoord met het aanreiken van een zogenaamd paradigma. Een samenhangend waarnemings-, denk- en handelingskader, inclusief afspraken en aannames of postulaten, waarmee in een tak van wetenschap wordt geprobeerd problemen op te lossen.
Dat een christelijke pedagogiek mogelijk en noodzakelijk is en een handelingswetenschap wordt genoemd, is al een voorbeeld van zulke postulaten.

Als handelingswetenschap behoort de pedagogiek om te beginnen in te gaan op vragen uit de opvoedingssituatie. Als er dan geen bruikbare antwoorden voorhanden zijn, moet er serieus naar worden gezocht. Soms is daar ingewikkeld onderzoek voor nodig. Anders gezegd: dan moet er wetenschap worden bedreven.

Auteur | Wim ter Horst
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Onderwijs & Didactiek

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789024222872
Boekomslag voor ISBN: 9789043505567
Boekomslag voor ISBN: 9789031329939
Boekomslag voor ISBN: 9789043527767
Boekomslag voor ISBN: 9789046905463
Boekomslag voor ISBN: 9789023257981


Boekn ©