Odilon Redon en Emile Bernard
De Amsterdamse verzekeringsmakelaar Andries Bonger (1860-1936), de beste vriend en zwager van Theo van Gogh, stelde rond 1900 een imposante verzameling samen met werken van Paul Cézanne, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, en bovenal van Odilon Redon en Émile Bernard.
De Nederlandse Staat verwierf in 1997 een belangrijk deel van de collectie en bracht de werken in permanente bruikleen onder in het Van Gogh Museum te Amsterdam.
In deze publicatie staan Bongers opmerkelijke verzamelactiviteiten in de context van zijn tijd centraal. In nauwelijks vijftien jaar wist deze vooruitstrevende kunstvriend door zijn persoonlijke contacten met kunstenaars tientallen kunstobjecten te verwerven.
In 1907 beschouwde hij zijn verzameling als afgerond
, en trok hij zich terug uit het actieve kunstleven. Slechts een enkeling was het nog vergund zijn afgeschermde wereld te betreden en een blik op de bijzondere collectie te werpen. Deze was en bleef een verborgen schat die in kleine kring grote faam genoot. In dit boek worden voor het eerst alle werken uit de oorspronkelijke collectie samen getoond.
De Nederlandse Staat verwierf in 1997 een belangrijk deel van de collectie en bracht de werken in permanente bruikleen onder in het Van Gogh Museum te Amsterdam.
In deze publicatie staan Bongers opmerkelijke verzamelactiviteiten in de context van zijn tijd centraal. In nauwelijks vijftien jaar wist deze vooruitstrevende kunstvriend door zijn persoonlijke contacten met kunstenaars tientallen kunstobjecten te verwerven.
In 1907 beschouwde hij zijn verzameling als afgerond
, en trok hij zich terug uit het actieve kunstleven. Slechts een enkeling was het nog vergund zijn afgeschermde wereld te betreden en een blik op de bijzondere collectie te werpen. Deze was en bleef een verborgen schat die in kleine kring grote faam genoot. In dit boek worden voor het eerst alle werken uit de oorspronkelijke collectie samen getoond.
Auteur | | Fred Leeman |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Kunst & Fotografie |