Het spel van kwaliteit en zorg
Kwaliteit is in de zorgsector een belangrijk thema. Hulpverleners zijn voor een groot deel zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van hun werk. Kwaliteit van zorg kan pas ontstaan als er een goed samenspel is tussen alle betrokkenen: zorgverleners, managers, cliënten van zorg, verzekeraars en beleidsmakers. Dit vraagt van (toekomstige) beroepsbeoefenaren een brede kijk op het onderwerp kwaliteit.
Het spel van kwaliteit en zorg geeft op prettig leesbare wijze een interdisciplinair overzicht van kwaliteitsbevordering in de zorgsector. Visies, theorie, praktijk en beleid komen afwisselend aan bod. De gezichtspunten van hulpverleners, managers, patiënten, verzekeraars en overheid worden verduidelijkt via interviewfragmenten. Methodieken voor systematische kwaliteitsbevordering worden beschreven door middel van praktijkvoorbeelden. De lezer kan zich een eigen oordeel vormen over kwaliteit van zorg en oefenen met een aantal praktische hulpmiddelen. In deze nieuwe (vijfde) druk zijn bovendien werkopdrachten opgenomen.
Het boek is te gebruiken in het onderwijs aan studenten van (vervolg)opleidingen voor beroepen in de zorgsector. Het spel van kwaliteit en zorg is tevens gericht op de zorgverleners die al enige tijd werkzaam zijn in de zorgsector en die geïnteresseerd zijn in een breed overzicht van 'wat er speelt' op het gebied van beleid, theorievorming en praktijk bij kwaliteitsbevordering.
De auteur heeft lange tijd gewerkt aan kwaliteitsprojecten, onder meer in de sector van de geestelijke gezondheidszorg en de zorgsector. Zij is ervaren in het lesgeven aan en het publiceren voor studenten in het hbo en het wetenschappelijk onderwijs. Ook heeft zij trainingen gegeven aan (midden)managers en beroepsbeoefenaren in de zorgsector. De auteur is werkzaam als directeur en senior-adviseur bij Artemea, adviesbureau voor vraagsturing en innovatie.
Het spel van kwaliteit en zorg geeft op prettig leesbare wijze een interdisciplinair overzicht van kwaliteitsbevordering in de zorgsector. Visies, theorie, praktijk en beleid komen afwisselend aan bod. De gezichtspunten van hulpverleners, managers, patiënten, verzekeraars en overheid worden verduidelijkt via interviewfragmenten. Methodieken voor systematische kwaliteitsbevordering worden beschreven door middel van praktijkvoorbeelden. De lezer kan zich een eigen oordeel vormen over kwaliteit van zorg en oefenen met een aantal praktische hulpmiddelen. In deze nieuwe (vijfde) druk zijn bovendien werkopdrachten opgenomen.
Het boek is te gebruiken in het onderwijs aan studenten van (vervolg)opleidingen voor beroepen in de zorgsector. Het spel van kwaliteit en zorg is tevens gericht op de zorgverleners die al enige tijd werkzaam zijn in de zorgsector en die geïnteresseerd zijn in een breed overzicht van 'wat er speelt' op het gebied van beleid, theorievorming en praktijk bij kwaliteitsbevordering.
De auteur heeft lange tijd gewerkt aan kwaliteitsprojecten, onder meer in de sector van de geestelijke gezondheidszorg en de zorgsector. Zij is ervaren in het lesgeven aan en het publiceren voor studenten in het hbo en het wetenschappelijk onderwijs. Ook heeft zij trainingen gegeven aan (midden)managers en beroepsbeoefenaren in de zorgsector. De auteur is werkzaam als directeur en senior-adviseur bij Artemea, adviesbureau voor vraagsturing en innovatie.
Auteur | | Gabrielle Verbeek |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Geneeskunde & Verpleging |