Handboek jeugdhulpverlening 2 Nieuwe ontwikkelingen in het zorgveld
De organisatie van de jeugdhulpverlening in Vlaanderen is complex. In het doolhof van diensten en voorzieningen vinden zowel ouders als professionelen vaak hun weg niet. Bovendien is het veld voortdurend in beweging en volgen nieuwe ontwikkelingen elkaar in snel tempo op.
In dit handboek brengen de auteurs de actuele organisatie van de jeugdhulpverlening in Vlaanderen in kaart. Ze beschrijven op een systematische en bevattelijke manier verschillende sectoren: de preventieve gezinsondersteuning, de Centra voor Leerlingenbegeleiding, het algemeen welzijnswerk, de bijzondere jeugdzorg, de gezondheidszorg, de zorg voor personen met een handicap en het onderwijs aan kinderen met specifieke noden. Ook gaan ze in op belangrijke sectoroverschrijdende actuele thema's: integrale jeugdhulp, interculturele hulpverlening, het jeugdrecht, cliƫntparticipatie.
Dit handboek wil allen die beroepshalve met de jeugdhulpverlening in contact komen of erin werkzaam zijn (orthopedagogen, psychologen, maatschappelijk werkers, artsen, verpleegkundigen, paramedici, leerkrachten, opvoeders en contextbegeleiders, enzovoort) wegwijs maken in het doolhof van de hulpverlening. Het is tevens een standaardwerk voor universitaire opleidingen en hogescholen in Vlaanderen.
JOHAN VANDERFAEILLIE is hoofddocent aan de faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel. Hij is gespecialiseerd in onderzoek in de jeugdhulpverlening en heeft een bijzondere interesse voor pleegzorg en de hulpverlening aan zieke kinderen.
BEA MAES is gewoon hoogleraar aan de Onderzoekseenheid Gezins- en Orthopedagogiek van de KU Leuven. Zij is gespecialiseerd in het domein van de hulpverlening aan kinderen en jongeren met een handicap.
Auteur | | Johan Vanderfaeillie |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |