Veelzeggend

Veelzeggend

Kinderen met ernstige spraak- en/of taalmoeilijkheden (ESM) vertonen problemen in de ontwikkeling van hun moedertaal. De gevolgen hiervan zijn verstrekkend. Zij ondervinden naast de problemen in het gebruik van de taal en/of in het begrijpen van de ander, ook vaak problemen op het gebied van het leren in het algemeen, de leesvaardigheid, het gedrag, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de conceptontwikkeling en de opvoedingsrelatie.
Het ESM-onderwijs richt zich op het herstel van communicatieve functies zodat de gevolgen van de stoornis worden geminimaliseerd. Waar kinderen met een normale ontwikkeling rond hun vierde levensjaar hun moedertaal al grotendeels beheersen, blijft deze basale beheersing voor kinderen met hardnekkige ESM in de hele periode van het primair onderwijs één van de belangrijkste aandachtspunten. De gevolgen voor het onderwijs en de specifieke competenties van de leerkracht die hiervoor nodig zijn, worden in dit boek beschreven. Daarnaast wordt een schets gegeven van projecten in het ESM-veld om de kwaliteit te waarborgen en te vergroten.
Dit boek is bedoeld voor iedereen in de onderwijspraktijk van leerlingen met ESM, zoals leerkrachten, intern begeleiders, ambulant begeleiders, remedial teachers, (ortho)pedagogen en psychologen. Tevens biedt dit boek achtergrondinformatie aan ouders.

Over de auteurs:

MARJOLIJN VAN WEERDENBURG is senior-onderzoeker bij PonTeM, coördinator van het kennisteam ESM van Viataal en docent/onderzoeker aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

FREKE BONDER is GZ-psycholoog en gespecialiseerd in onderwijs en zorg aan mensen met auditieve en/of communicatieve beperkingen. Zij was ruim 25 jaar werkzaam binnen de Koninklijke Effatha Guyot Groep en is momenteel directeur van PonTeM. CLAARTJE SLOFSTRA-BREMER is werkzaam geweest als docent aan de opleiding logopedie in Amsterdam, bij Algemene Taalwetenschap aan de RUG en in de indicatiecommissie cluster 2 van het REC Noord-Nederland. Zij is gespecialiseerd in de diagnostiek bij kinderen met ESM. Momenteel is zij linguïst bij de Taaltrein Groningen en senior-onderzoeker bij PonTeM.

Auteur | Marjolijn van Weerdenburg
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Onderwijs & Didactiek

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789024411733
Boekomslag voor ISBN: 9789065334084
Boekomslag voor ISBN: 9789049107178
Boekomslag voor ISBN: 9789053529751
Boekomslag voor ISBN: 9789080080348


Boekn ©