Didactiek van het bewegingsonderwijs
Deze tweede editie van Didactiek en beweging (2001) is zowel inhoudelijk als structureel sterk aangepast en herschreven in functie van de snel veranderende invulling van het vakconcept LO. De geïntegreerde aanpak van de bewegingsgebonden doelen rond motorische competenties en de fitte levensstijl, en de persoonsgebonden doelen met het zelfbeeld en de sociale vaardigheden stellen de leraar LO van vandaag voor pittige uitdagingen. Zijn handelingsbekwaamheden worden vooral op het vlak van het toepassen van gedifferentieerde werkvormen op de proef gesteld. Het organiseren van krachtige leeromgevingen voor de persoonsgebonden doelen vraagt inspiratie en collegiaal overleg.Het didactische model met de zes basisconcepten als ruggengraat in de eerste uitgave is een goede keuze gebleken. Het leren van de leerling is de centrale doelstelling in elke onderwijssetting en wordt verduidelijkt met de kenmerken actief, zelfstandig, coöperatief en constructief. Deze visie op het leren vraagt van de leraar als coachbegeleider een aangepaste strategie. De nodige basiscompetenties worden in een duidelijk referentiekader opgebouwd en sterk onderling gerelateerd. Planning, instructie, management, evaluatie, interpersoonlijke vaardigheden en reflectie staan ten dienste van de leerling.De doelgroep van dit handboek is niet alleen de student-leraar in opleiding. Ook de leraar in dienst vindt hier inspiratie en een denkkader om alle ¿vernieuwingen¿ te plaatsen. Ten slotte is dit boek bruikbaar voor allen die in een ruimer kader bezig zijn met het begeleiden van bewegingsactiviteiten en de verbetering ervan.
Auteur | | D. Behets |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |