Als leren pijn doet
Leren op school gaat niet altijd vanzelf. Ook gezonde, leuke, intelligente kinderen slagen er soms niet in vlot te leren lezen of rekenen. Als leren pijn doet, dan laat zich dat ook thuis voelen. Het kind kan zich thuis of op school onbegrepen gaan voelen, zijn zelfvertrouwen kwijtraken en zelfs druk of onhandelbaar, lastig of agressief worden. De ouders worden teleurgesteld in hun verwachtingen. Ze begrijpen niet wat er aan de hand is. Dit kan leiden tot grote spanningen en problemen in het gezin. Ze vinden weinig steun bij grootouders, vrienden en kennissen. Die begrijpen er nog minder van, maar geven toch allerlei, vaak tegenstrijdige raadgevingen. Waar moeten ze met hun vragen terecht als anderen hen overbezorgd noemen? Hoe kunnen ze vertrouwen hebben in de leerkrachten en begeleiders van hun kinderen als ze het gevoel krijgen dat hun bekommernissen en vragen niet ernstig worden genomen?
Dit boek is in de eerste plaats voor deze ouders geschreven. Het biedt antwoorden op hun vragen en geeft advies bij het opvoeden van kinderen met leerstoornissen. Het helpt ze bij het zoeken naar aangepaste hulp. Het geeft leerkrachten inzicht in wat het voor een gezin betekent als een van de kinderen met leerstoornissen worstelt. Het reikt handvatten aan voor een goede communicatie met ouders, zodat zij het gevoel krijgen ernstig te worden genomen.
Over de auteurs:
WALTER HELLINCKX doceert aan de afdeling orthopedagogiek van de K.U.Leuven. Hij is gespecialiseerd in het domein van de hulpverlening aan kinderen en jongeren met gedrags- en opvoedingsproblemen.
POL GHESQUIÈRE doceert aan de afdeling orthopedagogiek van de K.U.Leuven. Hij is gespecialiseerd in het domein van de hulpverlening aan kinderen en jongeren met leerproblemen met inbegrip van het remediërend onderwijs en het buitengewoon onderwijs.
Beiden zijn verantwoordelijk voor de Orthopedagogische Consultatiedienst K.U.Leuven, prof. dr. P. Ghesquière voor het domein van de Leerproblemen, prof. dr. W. Hellinckx voor de Gedragsproblemen.
Dit boek is in de eerste plaats voor deze ouders geschreven. Het biedt antwoorden op hun vragen en geeft advies bij het opvoeden van kinderen met leerstoornissen. Het helpt ze bij het zoeken naar aangepaste hulp. Het geeft leerkrachten inzicht in wat het voor een gezin betekent als een van de kinderen met leerstoornissen worstelt. Het reikt handvatten aan voor een goede communicatie met ouders, zodat zij het gevoel krijgen ernstig te worden genomen.
Over de auteurs:
WALTER HELLINCKX doceert aan de afdeling orthopedagogiek van de K.U.Leuven. Hij is gespecialiseerd in het domein van de hulpverlening aan kinderen en jongeren met gedrags- en opvoedingsproblemen.
POL GHESQUIÈRE doceert aan de afdeling orthopedagogiek van de K.U.Leuven. Hij is gespecialiseerd in het domein van de hulpverlening aan kinderen en jongeren met leerproblemen met inbegrip van het remediërend onderwijs en het buitengewoon onderwijs.
Beiden zijn verantwoordelijk voor de Orthopedagogische Consultatiedienst K.U.Leuven, prof. dr. P. Ghesquière voor het domein van de Leerproblemen, prof. dr. W. Hellinckx voor de Gedragsproblemen.
Auteur | | W. Hellinckx |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |