Jongeren Met Leer- Of Gedragsproblemen
Naar een school met zorg
Leer- en gedragsproblemen worden nog steeds onvoldoende herkend en erkend in het secundair onderwijs. Meer bepaald gaat het om problemen en stoornissen van jongeren met een gemiddeld - of zelfs bovengemiddeld - IQ, maar die toch om één of andere reden "uitvallen" op school, omdat ze bijvoorbeeld lijden aan dyslexie, dyscalculie, AD(H)D,...
Met dit boek willen de auteurs alle onderwijsbetrokkenen informeren over en sensibiliseren voor een zorgzame aanpak van leer- en gedragsproblemen in het secundair onderwijs. Hoe kunnen we concreet en tijdig deze problemen op school onderkennen en er op een verantwoorde manier mee omgaan? Elementen van antwoord worden aangereikt door onderzoekers die de actuele wetenschappelijke inzichten op dit terrein vertalen naar het onderwijsveld. Mede vanuit deze inzichten schetsen beleidsverantwoordelijken enkele recente initiatieven op het niveau van het school- en onderwijsbeleid. Tenslotte worden ook vanuit de hulpverlening concrete handvatten aangereikt om aan de grotere zorgvraag van deze leerlingen tegemoet te komen.
Leer- en gedragsproblemen worden nog steeds onvoldoende herkend en erkend in het secundair onderwijs. Meer bepaald gaat het om problemen en stoornissen van jongeren met een gemiddeld - of zelfs bovengemiddeld - IQ, maar die toch om één of andere reden "uitvallen" op school, omdat ze bijvoorbeeld lijden aan dyslexie, dyscalculie, AD(H)D,...
Met dit boek willen de auteurs alle onderwijsbetrokkenen informeren over en sensibiliseren voor een zorgzame aanpak van leer- en gedragsproblemen in het secundair onderwijs. Hoe kunnen we concreet en tijdig deze problemen op school onderkennen en er op een verantwoorde manier mee omgaan? Elementen van antwoord worden aangereikt door onderzoekers die de actuele wetenschappelijke inzichten op dit terrein vertalen naar het onderwijsveld. Mede vanuit deze inzichten schetsen beleidsverantwoordelijken enkele recente initiatieven op het niveau van het school- en onderwijsbeleid. Tenslotte worden ook vanuit de hulpverlening concrete handvatten aangereikt om aan de grotere zorgvraag van deze leerlingen tegemoet te komen.
Auteur | | Pol Ghesquière |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |