Ontwikkeling stimuleren Werkboek
Ouders, opvoeders, leerkrachten en therapeuten willen kinderen zien ontwikkelen. Dit kan alleen wanneer het kind daartoe wordt gestimuleerd. Hoe groter de kwaliteit van de stimuli van de volwassene, hoe groter de ontwikkelingskansen van het kind. Maar welke prikkels stimuleer ik als volwassene bij mijn kind? En aan welke kwaliteitsnormen moet mijn interactie voldoen opdat het kind mijn stimulans opneemt en eruit leert? Het antwoord daarop is de behoefte die in elke opvoedingssituatie dezelfde is en daardoor het specifieke van opvoeding, onderwijs en therapie overstijgt: de nood van elk kind aan mediatie.In Ontwikkeling stimuleren wordt een antwoord geformuleerd op deze vragen. De auteur ging daarvoor te rade bij onder meer R. Feuerstein, P.S. Klein, F. Cuvelier, C. Haywood en K. Greenberg.Doordat het boek als een werkboek geschreven is, krijgt de lezer tevens de kans om tijdens het lezen zichzelf onder de loep te nemen.ALBERT JANSSENS is onderwijzer. Na vijftien jaar werken in de basisschool, stapte hij over naar het buitengewoon onderwijs. Daar werkt hij voornamelijk met kinderen met sociaal-emotionele problemen en met kinderen met mentale retardatie. Hij werd trainer in het instrumenteel verrijkingsprogramma (Feuerstein), Cognet (Greenberg) en Bright Start (Haywood), en volgde ook intensieve trainingen bij Samuels, P. Klein en Cuvelier. Over al deze onderwerpen geeft hij tal van cursussen in Belgiƫ en Nederland.
Auteur | | A. Janssens |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |