Waar zit beleidsvoerend vermogen in (ver)scholen? (incl. online ICT)
Een getuigenis van een schoolleider: ‘Dit is een goed instrument om het begrip beleidsvoerend vermogen te vertalen naar concrete actiepunten op de werkvloer en om de leden van het schoolteam bewust te maken van hun rol in de schoolprocessen die maken dat de beschikbare beleidsruimte al dan niet effectief gebruikt wordt.’ Beleidsvoerend vermogen is de voorbije jaren een begrip geworden in het Vlaamse onderwijs. Dit boek heeft de ambitie om van dit begrip een courante praktijk te maken. De auteurs presenteren een zelfevaluatie-instrument dat inzicht biedt in het eigen beleidsvoerend vermogen en reiken ook suggesties aan voor verdere (school)ontwikkeling. De invalshoek van dit boek is zowel conceptueel als instrumenteel. De voorbeelden en casussen tonen aan dat het denken over beleidsvoerend vermogen niet alleen op scholen, maar ook op vak(werk)groepen en scholengemeenschappen kan worden toegepast. Het boek is met andere woorden niet enkel bedoeld voor beleidsmakers van scholen en scholengemeenschappen, maar ook voor iedere leerkracht die deel uitmaakt van een vakgroep. Daarnaast kunnen ook pedagogische begeleiders en leden van de inspectie door dit boek geïnspireerd worden.
Auteur | | Peter van Petegem |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |