Wij eisen les!
Een glasheldere analyse van ons onderwijssysteem
Wij eisen les! bevat Truijens’ beste columns, beschouwingen en reportages over leren en lezen, moederschap en opvoeding. Kritisch, scherp,
vol zelfspot, maar nooit zwartgallig.
Leerlingen gaan de straat op met spandoeken waarop staat: ‘Wij eisen les!!!’ Onderwijsvernieuwingen als het nieuwe leren, de basisvorming en
het Studiehuis draaiden grotendeels op een mislukking uit. Kritische leraren krijgen door hun management een zwijgplicht opgelegd. Hoogleraren klagen over de treurige basiskennis van hun eerstejaars. mbo’s schaffen het vak Nederlands af. Pabo-studenten zakken massaal voor reken- en
taaltoetsen. Ouders stappen naar de rechter om een plaatsje voor hun kind op een gymnasium te eisen. Leraren voelen zich overbelast en onderbetaald.
Er dreigt een kolossaal lerarentekort. Een parlementaire onderzoekscommissie
stelt vast dat de overheid het onderwijs ‘ernstig heeft verwaarloosd’.
De afgelopen jaren was onderwijs in Nederland regelmatig voorpaginanieuws.
Niet goed voor een land dat zo graag een kenniseconomie wil zijn. Alleen de commerciële onderwijskundige adviesbureaus deden gouden
zaken. Zij drongen aan op nóg meer vernieuwing. En de ouders? Hoe vinden zij een school waar hun kind het niet alleen gezellig heeft, maar ook iets leert? Is vrijheid van onderwijs een wassen
neus, nu de monocultuur van het ‘competentiegerichte leren’ oprukt? Of kan het, nu het dieptepunt is bereikt, alleen maar beter gaan? In Wij eisen les! neemt Aleid Truijens de vernieuwingsdrift en alle gevolgen daarvan genadeloos onder de loep.
Aleid Truijens (1955) is redacteur en columniste van de Volkskrant. Eerder werkte ze onder meer als kunstredacteur bij het weekblad Elsevier, als docent aan de
School voor de Journalistiek in Utrecht en aan de Universiteit Leiden en als literair
recensent voor NRC Handelsblad. Ze schreef onder andere een monografie over Hella Haasse en in 2007 verscheen
haar roman Vriendendienst.
Wij eisen les! bevat Truijens’ beste columns, beschouwingen en reportages over leren en lezen, moederschap en opvoeding. Kritisch, scherp,
vol zelfspot, maar nooit zwartgallig.
Leerlingen gaan de straat op met spandoeken waarop staat: ‘Wij eisen les!!!’ Onderwijsvernieuwingen als het nieuwe leren, de basisvorming en
het Studiehuis draaiden grotendeels op een mislukking uit. Kritische leraren krijgen door hun management een zwijgplicht opgelegd. Hoogleraren klagen over de treurige basiskennis van hun eerstejaars. mbo’s schaffen het vak Nederlands af. Pabo-studenten zakken massaal voor reken- en
taaltoetsen. Ouders stappen naar de rechter om een plaatsje voor hun kind op een gymnasium te eisen. Leraren voelen zich overbelast en onderbetaald.
Er dreigt een kolossaal lerarentekort. Een parlementaire onderzoekscommissie
stelt vast dat de overheid het onderwijs ‘ernstig heeft verwaarloosd’.
De afgelopen jaren was onderwijs in Nederland regelmatig voorpaginanieuws.
Niet goed voor een land dat zo graag een kenniseconomie wil zijn. Alleen de commerciële onderwijskundige adviesbureaus deden gouden
zaken. Zij drongen aan op nóg meer vernieuwing. En de ouders? Hoe vinden zij een school waar hun kind het niet alleen gezellig heeft, maar ook iets leert? Is vrijheid van onderwijs een wassen
neus, nu de monocultuur van het ‘competentiegerichte leren’ oprukt? Of kan het, nu het dieptepunt is bereikt, alleen maar beter gaan? In Wij eisen les! neemt Aleid Truijens de vernieuwingsdrift en alle gevolgen daarvan genadeloos onder de loep.
Aleid Truijens (1955) is redacteur en columniste van de Volkskrant. Eerder werkte ze onder meer als kunstredacteur bij het weekblad Elsevier, als docent aan de
School voor de Journalistiek in Utrecht en aan de Universiteit Leiden en als literair
recensent voor NRC Handelsblad. Ze schreef onder andere een monografie over Hella Haasse en in 2007 verscheen
haar roman Vriendendienst.
Auteur | | A. Truijens |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |