Manieren van bankieren
Kan er eigenlijk nog wel gesproken worden van incidenten in de financiële sector, nu deze met regelmaat, jaar in jaar uit, aan het licht komen? Of is onethisch gedrag exemplarisch geworden voor medewerkers in het algemeen in de hele sector? Heeft het gedrag van een beperkt aantal topfunctionarissen de sector geïnfecteerd, en zich als een kwaadaardig virus verspreid?
Manieren van bankieren geeft antwoord op die vragen door in te gaan op twee belangrijke thema's:
1. Organisaties en managers zijn op zoek naar effectieve instrumenten om onethisch gedrag te reduceren. Om tot een verstandige keuze van de juiste instrumenten te komen, is het noodzakelijk om inzicht te hebben in de factoren die onethisch gedrag van medewerkers kunnen veroorzaken. Hoe komen mensen ertoe om zich onethisch te gedragen en hoe houd je hier grip op als organisatie of als manager?
2. In het publieke debat over de oorzaken van de financiële crisis heeft onethisch gedrag in de financiële sector specifieke aandacht gekregen. Vaak wordt verondersteld dat zwakke corporate governance één van de sleutelfactoren is. Een specifieke kwestie betreft de rol van het beloningsbeleid in de bancaire sector. Kan er degelijk empirisch bewijs worden gevonden voor de veronderstelde negatieve effecten van de beloningssystematiek, in het bijzonder de bonussen? Klopt het beeld dat ontstaan is in het publieke debat ook echt?
Manieren van bankieren sluit af met een koppeling naar de praktijk. Hoe kan onethisch gedrag nu daadwerkelijk worden verminderd? Het antwoord is gebaseerd op het in het boek beschreven wetenschappelijke onderzoek en de heldere analyses.
Dr. Raymond Zaal MBA is gepromoveerd op onderzoek naar oorzaken van onethisch gedrag in de bancaire sector. Hij is als research fellow verbonden aan Nyenrode Business Universiteit.
Manieren van bankieren geeft antwoord op die vragen door in te gaan op twee belangrijke thema's:
1. Organisaties en managers zijn op zoek naar effectieve instrumenten om onethisch gedrag te reduceren. Om tot een verstandige keuze van de juiste instrumenten te komen, is het noodzakelijk om inzicht te hebben in de factoren die onethisch gedrag van medewerkers kunnen veroorzaken. Hoe komen mensen ertoe om zich onethisch te gedragen en hoe houd je hier grip op als organisatie of als manager?
2. In het publieke debat over de oorzaken van de financiële crisis heeft onethisch gedrag in de financiële sector specifieke aandacht gekregen. Vaak wordt verondersteld dat zwakke corporate governance één van de sleutelfactoren is. Een specifieke kwestie betreft de rol van het beloningsbeleid in de bancaire sector. Kan er degelijk empirisch bewijs worden gevonden voor de veronderstelde negatieve effecten van de beloningssystematiek, in het bijzonder de bonussen? Klopt het beeld dat ontstaan is in het publieke debat ook echt?
Manieren van bankieren sluit af met een koppeling naar de praktijk. Hoe kan onethisch gedrag nu daadwerkelijk worden verminderd? Het antwoord is gebaseerd op het in het boek beschreven wetenschappelijke onderzoek en de heldere analyses.
Dr. Raymond Zaal MBA is gepromoveerd op onderzoek naar oorzaken van onethisch gedrag in de bancaire sector. Hij is als research fellow verbonden aan Nyenrode Business Universiteit.
Auteur | | Raymond Zaal |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Rechten |