Competent Communiceren
"Als u op een bepaald vakgebied echt iets in uw mars heeft, is het haast onvermijdelijk dat u in een leidinggevende positie terecht komt.
U merkt dan dat u, ondanks uw deskundigheid en routine, niet langer alles zelf mag doen. U wordt geacht anderen het werk te laten doen en dat heeft nogal wat consequenties. U mag niet meer veilig vanuit de zijlijn op basis van uw expertise kritisch dicteren hoe de wereld in elkaar steekt. Nee, er moet worden gecommuniceerd. Briljante helpers kunnen niet meer zomaar even voor korte tijd worden aangetrokken voor uw veelbelovende projecten. Integendeel, u moet met iedereen over alles gaan overleggen en zij en u moeten nu voldoen aan competentieprofielen en teamrollen gaan vervullen. Kortom, het ad hoc regelwerk is definitief voorbij; u bent manager geworden.
Als u niet specifiek bent opgeleid voor het managerschap, bijvoorbeeld omdat u aan uw vak als jurist, ingenieur, (para)medicus, econoom of docent al genoeg had, bent u nu terecht gekomen in een soort andere werkelijkheid. Het lijkt dezelfde wereld, maar de taal en de spelregels zijn anders. Dan is het handig om over een gidsje te beschikken, waarmee u snel zicht krijgt op het hoe en wat van de vaak boeiende, maar ook wat eenzame wereld die management heet. Dit boek is zo’n gids. Door zich te beperken tot praktische hoofdzaken, geeft het op efficiënte wijze inzicht in basale managementprocessen en de bijbehorende terminologie. Daarnaast fungeert het als een soort doe-het-zelf-bouwdoos, waarmee u op uiterst simpele wijze de meest elementaire managementinstrumenten (functieprofielen, feedbackprocedures etc.) zelf kunt maken en/of aan uw eigen situatie kunt aanpassen. En dat alles aan de hand van sprekende casuïstiek, spannende oefeningen en gedetailleerd uitgewerkte voorbeelden.
Wim van Osch gaf het grootste deel van de afgelopen 40 jaar leiding aan personeelconsulenten, functie-analisten, bedrijfsmaatschappelijk werkers, trainers, bedrijfsjuristen, stafmedewerkers, etc. bij enkele grote instellingen en bedrijven.
Harry van de Wiel houdt zich als hoofd van de Dienst Medische Psychologie en Geestelijke Verzorging van het Academisch Ziekenhuis Groningen vooral bezig met thema’s als werkstress, burn-out, communicatie en samenwerking. Daarnaast is hij als hoogleraar Seksuologie verbonden aan de Medische Faculteit van de RUG."
U merkt dan dat u, ondanks uw deskundigheid en routine, niet langer alles zelf mag doen. U wordt geacht anderen het werk te laten doen en dat heeft nogal wat consequenties. U mag niet meer veilig vanuit de zijlijn op basis van uw expertise kritisch dicteren hoe de wereld in elkaar steekt. Nee, er moet worden gecommuniceerd. Briljante helpers kunnen niet meer zomaar even voor korte tijd worden aangetrokken voor uw veelbelovende projecten. Integendeel, u moet met iedereen over alles gaan overleggen en zij en u moeten nu voldoen aan competentieprofielen en teamrollen gaan vervullen. Kortom, het ad hoc regelwerk is definitief voorbij; u bent manager geworden.
Als u niet specifiek bent opgeleid voor het managerschap, bijvoorbeeld omdat u aan uw vak als jurist, ingenieur, (para)medicus, econoom of docent al genoeg had, bent u nu terecht gekomen in een soort andere werkelijkheid. Het lijkt dezelfde wereld, maar de taal en de spelregels zijn anders. Dan is het handig om over een gidsje te beschikken, waarmee u snel zicht krijgt op het hoe en wat van de vaak boeiende, maar ook wat eenzame wereld die management heet. Dit boek is zo’n gids. Door zich te beperken tot praktische hoofdzaken, geeft het op efficiënte wijze inzicht in basale managementprocessen en de bijbehorende terminologie. Daarnaast fungeert het als een soort doe-het-zelf-bouwdoos, waarmee u op uiterst simpele wijze de meest elementaire managementinstrumenten (functieprofielen, feedbackprocedures etc.) zelf kunt maken en/of aan uw eigen situatie kunt aanpassen. En dat alles aan de hand van sprekende casuïstiek, spannende oefeningen en gedetailleerd uitgewerkte voorbeelden.
Wim van Osch gaf het grootste deel van de afgelopen 40 jaar leiding aan personeelconsulenten, functie-analisten, bedrijfsmaatschappelijk werkers, trainers, bedrijfsjuristen, stafmedewerkers, etc. bij enkele grote instellingen en bedrijven.
Harry van de Wiel houdt zich als hoofd van de Dienst Medische Psychologie en Geestelijke Verzorging van het Academisch Ziekenhuis Groningen vooral bezig met thema’s als werkstress, burn-out, communicatie en samenwerking. Daarnaast is hij als hoogleraar Seksuologie verbonden aan de Medische Faculteit van de RUG."
Auteur | | W. van Osch |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Mens & Maatschappij |