Remedieren Wiskunde, De Basisschool Voorbij

Remedieren Wiskunde, De Basisschool Voorbij

Meer en meer wordt duidelijk dat het vak wiskunde een onderdeel is van de basisvorming in het secundair/voortgezet onderwijs. De vraag die men zich daarom moet stellen is: wat uit de wiskunde is belangrijk voor deze leerling, om later zo goed mogelijk te kunnen functioneren in de maatschappij? De opdracht is dus dat alle leerlingen, ook zij die het moeilijk hebben met wiskunde, een minimum aan wiskunde onder de knie (kunnen) krijgen. Dat dit niet altijd lukt weet iedere leerkracht. Daarom biedt dit boek nieuwe inzichten in de problematiek en geeft het ook praktische pedagogisch- didactische vaardigheden mee om eraan te verhelpen. Oorzaken, symptomen en herkenningssignalen van rekenmoeilijkheden en wiskundestoornissen worden kritisch geduid. In het praktische luik staat de orthodidactische aanpak centraal. Hierbij is het de opdracht van de leerkracht om te zoeken naar de meest geschikte onderwijsstrategie (auditief, visueel, explorerend, ...). Deze kan van leerling tot leerling verschillen. Ook wordt benadrukt dat de begeleiding van leerlingen met wiskundemoeilijkheden niet uitsluitend de verantwoordelijkheid is van de wiskundeleraren. Ook leraren van andere vakken kunnen hieraan participeren, en uiteindelijk is het uitbouwen van zorg toch een zaak van het hele schoolteam. Orthodidactiek wordt niet alleen bepleit, maar ook getoond met tal van voorbeelden, memofiches, leerkaarten en oefensuggesties. Voor leerlingen met dyscalculie wordt een onderbouwd voorbeeld van een schools handelingsplan of 'contract' gegeven met tal van concrete maatregelen. Het is echter niet zo dat alle problemen die een leerling met het vak wiskunde kan ondervinden tot dyscalculie mogen worden herleid. Ze kunnen ook het gevolg zijn van een andere leerstoornis (dyslexie-dysorthografie, dyspraxie, adhd, nld, ...), van motivatieproblemen, van faalangst, van absenteïsme, ... een aanpak van de problemen moet daar dus zeker mee rekening houden. In dit boek wordt daarom ook de problematiek, en de mogelijke oplossingen, niet beperkt tot enkel de dyscalculie. Het boek is bedoeld voor al wie te maken krijgt met wiskundeproblemen bij leerlingen van 12 jaar en ouder (= na het basisonderwijs): leraren, remedial teachers, zorgcoördinatoren, schooldirecties, (externe) leerlingbegeleiders, ouders. De auteurs zijn ervaren wiskundeleraren en remedial teachers, een wiskundedidacticus en een neurolinguïst.

Auteur | Peter van Vugt (Red.)
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Onderwijs & Didactiek

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789056660338
Boekomslag voor ISBN: 9789026727009
Boekomslag voor ISBN: 9789079596157
Boekomslag voor ISBN: 9789090335391
Boekomslag voor ISBN: 9789031387571
Boekomslag voor ISBN: 9789078196129


Boekn ©