Gevoelsambivalentie
Dit boek biedt een (psychoanalytisch) perspectief op de ontwikkeling van emotionele maturiteit en stoornis. Het is ons allen bekend dat we net tegenover onze meest geliefden soms de sterkste boosheid voelen. Dat complexe gevoelsfenomeen blijft levenslang een moeilijk gegeven. Constructief ermee omgaan is niet vanzelfsprekend, maar soms wel levensnoodzakelijk voor relaties.
De ontwikkelingspsychopathologie toont dat de capaciteit om constructief gebruik te maken van ëdubbele gevoelens´ niet zomaar tot stand komt. De wortels van het ontstaan van deze capaciteit liggen namelijk in de affectief gekleurde relaties van het kind met de ouders. De psychoanalyse heeft daarbij veel aandacht voor agressie van peuters en kleuters in relatie tot de beminde ouders, alsook voor agressie van adolescenten. De cognitieve psychologie heeft in dit verband veeleer de lagere schoolleeftijd beschreven.
In dit boek worden deze puzzelstukken van de ontwikkelingslijn van gevoelsambivalentie samengebracht. Raakpunten met de cognitieve psychologie worden aangeduid, maar de hoofdmoot van het boek situeert zich in de psychoanalytische psychologie. Een ontwikkelingsperspectief
op gevoelsambivalentie biedt bovendien belangrijke mogelijkheden voor integratie van verschillende psychoanalytische hoofdrichtingen.
De psychoanalyse heeft ook het belang beschreven van de ervaring van gevoelsambivalentie voor het ontstaan van complexe positieve gevoelens zoals zich goed kunnen voelen, vreugde, interesse, bekommernis en betrokkenheid, alsook van complexe negatieve gevoelens zoals schaamte en schuld, angst en haat. De ontwikkeling van inlevingsvermogen, empathie, moreel en pro-sociaal gedrag wordt er eveneens mee verbonden. Dit boek is bedoeld voor psychologen, psychotherapeuten, psychiaters, (ortho)pedagogen en psychoanalytisch geïnteresseerden.
De ontwikkelingspsychopathologie toont dat de capaciteit om constructief gebruik te maken van ëdubbele gevoelens´ niet zomaar tot stand komt. De wortels van het ontstaan van deze capaciteit liggen namelijk in de affectief gekleurde relaties van het kind met de ouders. De psychoanalyse heeft daarbij veel aandacht voor agressie van peuters en kleuters in relatie tot de beminde ouders, alsook voor agressie van adolescenten. De cognitieve psychologie heeft in dit verband veeleer de lagere schoolleeftijd beschreven.
In dit boek worden deze puzzelstukken van de ontwikkelingslijn van gevoelsambivalentie samengebracht. Raakpunten met de cognitieve psychologie worden aangeduid, maar de hoofdmoot van het boek situeert zich in de psychoanalytische psychologie. Een ontwikkelingsperspectief
op gevoelsambivalentie biedt bovendien belangrijke mogelijkheden voor integratie van verschillende psychoanalytische hoofdrichtingen.
De psychoanalyse heeft ook het belang beschreven van de ervaring van gevoelsambivalentie voor het ontstaan van complexe positieve gevoelens zoals zich goed kunnen voelen, vreugde, interesse, bekommernis en betrokkenheid, alsook van complexe negatieve gevoelens zoals schaamte en schuld, angst en haat. De ontwikkeling van inlevingsvermogen, empathie, moreel en pro-sociaal gedrag wordt er eveneens mee verbonden. Dit boek is bedoeld voor psychologen, psychotherapeuten, psychiaters, (ortho)pedagogen en psychoanalytisch geïnteresseerden.
Auteur | | Patrick Meurs |
Taal | | Nederlands |
Type | | Softcover |
Categorie | | Psychologie |