Inkoopmanagement In Facilitaire Omgeving
Bij veel organisaties staat het streven naar kostenreducties op inkoopgebied met name de inkoop van primaire goederen en diensten centraal. Nu de marges voor besparingen daarbinnen afgekalfd zijn, wordt gezocht naar andere terreinen. Daarbij blijkt de inkoop van facilitaire goederen en diensten een nog relatief onontgonnen terrein te zijn. De besparingsmogelijkheden liggen daar niet alleen in de directe inkoopkosten, maar (vooral) ook in de indirecte kosten, die gemoeid zijn met de verkrijging ervan. De besparingsmogelijkheden hebben enerzijds te maken met de toegenomen technologische mogelijkheden, anderzijds met de professionalisering op de leveranciersmarkt.
Voor organisaties, die nog relatief aan het begin staan professionaliering van de inkoopfunctie kan het juist wenselijk zijn te beginnen bij de inkoop van facilitaire goederen en diensten. Het is vaak relatief eenvoudig de eerste besparingen te realiseren terwijl het afbreukrisico, in vergelijking met primaire producten en diensten, relatief laag is. Door met de facilitaire inkoop te beginnen kan een een gezond draagvlak worden gecreëerd voor verdere verbeteringen op inkoopgebied.
Door middel van dit boek wordt getracht inkoopmanagers, facilitair managers en andere belangstellenden voor facilitaire inkoop inzicht te geven in de belangrijkste aspecten, die met het vakgebied inkoop samanhangen. Daarbij staat niet uitvoeren van de inkoop centraal, maar het managen van de inkoop.
Voor organisaties, die nog relatief aan het begin staan professionaliering van de inkoopfunctie kan het juist wenselijk zijn te beginnen bij de inkoop van facilitaire goederen en diensten. Het is vaak relatief eenvoudig de eerste besparingen te realiseren terwijl het afbreukrisico, in vergelijking met primaire producten en diensten, relatief laag is. Door met de facilitaire inkoop te beginnen kan een een gezond draagvlak worden gecreëerd voor verdere verbeteringen op inkoopgebied.
Door middel van dit boek wordt getracht inkoopmanagers, facilitair managers en andere belangstellenden voor facilitaire inkoop inzicht te geven in de belangrijkste aspecten, die met het vakgebied inkoop samanhangen. Daarbij staat niet uitvoeren van de inkoop centraal, maar het managen van de inkoop.
Auteur | | R.E. Lennartz |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Economie & Financiën |