Anderstalige nieuwkomers in het basisonderwijs: geen 'apart' verhaal

Anderstalige nieuwkomers in het basisonderwijs: geen 'apart' verhaal

Steeds meer basisscholen onthalen anderstalige nieuwkomers. Onthaalleerkracht, klasleerkracht, zorgcoördinator, directeur… het hele schoolteam werkt samen aan optimale ontwikkelingskansen voor deze kinderen. Het onthaalonderwijs is immers geen apart verhaal maar een gedeelde verantwoordelijkheid van het hele schoolteam. Terecht stellen basisscholen zich dan ook veel vragen over hoe ze het best omgaan met anderstalige nieuwkomers: - Wat zijn de wettelijke vereisten? - Hoe organiseren we het onthaalonderwijs? - Hoe onthalen we nieuwkomers en hun ouders en hoe maken we ze wegwijs in onze school? - Hoe bepalen we de beginsituatie van een nieuwkomer? - Welke vaardigheden en kennis moeten we bij anderstalige nieuwkomers in ontwikkeling brengen? - Welke doelen streven we na met deze leerlingen en hoe evalueren we die? - Hoe zorgen we ervoor dat ze goed kunnen aansluiten bij de reguliere lesactiviteiten? - Hoe leren we hen Nederlands aan? - Waar vinden we hulp en ondersteuning voor de leerkrachten? Op deze vragen proberen we in dit cahier een GO! specifiek antwoord te formuleren. We richten ons zowel naar klasleerkrachten, zorgcoördinatoren, directeurs als onthaalleerkrachten basisonderwijs.

Auteur | GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Onderwijs & Didactiek

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789044139303
Boekomslag voor ISBN: 9789081440059
Boekomslag voor ISBN: 9789491806919
Boekomslag voor ISBN: 9789401411417
Boekomslag voor ISBN: 9789024406661
Boekomslag voor ISBN: 9789461852281


Boekn ©