Theory of mind
Door verminderd ‘incidenteel leren’ missen dove en slechthorende kinderen sociale leermomenten, die bijdragen aan de ontwikkeling van een Theory of Mind. Dat maakt het voor hen moeilijker om zich te verplaatsen in gevoelens, gedachten en intenties van de ander. Een vertraging in Theory of Mind-vaardigheden is van invloed op de sociaalemotionele ontwikkeling van kinderen.
In de leeftijd waarop zij naar de basisschool gaan, wordt hier toenemend een beroep op gedaan. Denk aan het aangaan en onderhouden van vriendschappen, het samenspelen en samenwerken. Vroegtijdige begeleiding en interventie kan de kans op problemen in de toekomst verkleinen. Het is dus van groot belang om kinderen met een auditieve beperking al op jonge leeftijd te ondersteunen in de ontwikkeling van de ToM-vaardigheden.
Dit boek bevat een ToMmie-training voor kinderen met een auditieve beperking in de leeftijdscategorie van de groepen 3, 4 en 5 in het primair onderwijs. Het biedt een kinderprogramma en parallel hieraan een ouderprogramma. De training richt zich op het vergroten van het inzicht in jezelf en in de ander. Daardoor begrijp je gevoelens, gedachten en intenties van anderen beter.
Het kinderprogramma bevat per bijeenkomst een grote variatie aan speelse en aansprekende oefeningen. In het ouderprogramma leren ouders op welke manier zij hun kind in de dagelijkse situatie gericht kunnen ondersteunen. Thema’s en activiteiten van het kinder- en ouderprogramma zijn zorgvuldig op elkaar afgestemd. Dat bevordert de transfer naar de dagelijkse situatie.
Auteur | | Anke van der Meijde |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |