Begrijpend Lezen Oefenboeken Compleet 1, 2 en 3 - Groep 6 Begrijpen lezen opgaven- en antwoordenboek,Verschillende type teksten en bijbehorende doelen.
Begrijpen wat je leest, is de essentie van lezen en leren. Het is een van de belangrijkste vaardigheden die leerlingen moeten ontwikkelen op school.
Om een tekst goed te begrijpen, is het belangrijk dat de lezer het technisch lezen onder de knie heeft, beschikt over een goede woordenschat en enige 'kennis van de wereld' heeft. Door veel te oefenen ontstaat er een actieve leeshouding en worden de taalvaardigheid en algemene ontwikkeling uitgebreid. Het is belangrijk dat er ruimte is voor verschillende soorten teksten met een variatie in moeilijkheidsgraad. Het oefenen op het eigen niveau zorgt voor succeservaringen, wat leidt tot meer leesplezier.
In deze Begrijpend lezen Oefenboeken wordt gebruikgemaakt van verschillende leesstrategieën. Deze leesstrategieën zijn algemeen inzetbaar bij allerlei soorten teksten en kunnen zowel voor, tijdens als na het lezen gebruikt worden. De opgaven in dit Oefenboek zijn telkens op dezelfde wijze opgebouwd. Eerst wordt de voorkennis geactiveerd. Hierbij wordt de tekst kort ingeleid en de doelen staan vermeld. Dan volgt er een woordenschatopdracht, om tot een beter begrip van de tekst te komen. Na het activeren van de voorkennis volgt de tekst, die nauwkeurig doorgelezen moet worden. De lezer krijgt als tip een leesvraag mee. Dit is een centrale vraag die aansluit bij de tekst. De leesvraag dwingt de lezer als het ware om de tekst nauwkeuriger te lezen. Tot slot zijn er vragen over de tekst.
Dit pakket bevat alle drie de delen van de set. Alle boeken samen vormen een gedegen oefening om de vaardigheden voor begrijpend lezen verder te ontwikkelen. Wil je méér oefenen dan wat de Oefenboeken je bieden, dan heeft Junior Einstein ook een uitgebreide online oefen- en leeromgeving. Je vindt deze op onze website www.junioreinstein.nl.
Inhoud
Deze Oefenboeken bevatten meer dan twintig verschillende begrijpend lezen teksten met gemiddeld twee hoofddoelen per tekst. De vragen die na afloop van een tekst gesteld worden, hebben betrekking op deze doelen. Achterin de boeken zijn alle goede antwoorden terug te vinden.
Leesstrategieën
Stappen voor, tijdens en na het lezen
Hoofddoelen
Belangrijke leerdoelen per tekst
Woordenschat
Uitleg moeilijke woorden, inclusief woordhulp
Om een tekst goed te begrijpen, is het belangrijk dat de lezer het technisch lezen onder de knie heeft, beschikt over een goede woordenschat en enige 'kennis van de wereld' heeft. Door veel te oefenen ontstaat er een actieve leeshouding en worden de taalvaardigheid en algemene ontwikkeling uitgebreid. Het is belangrijk dat er ruimte is voor verschillende soorten teksten met een variatie in moeilijkheidsgraad. Het oefenen op het eigen niveau zorgt voor succeservaringen, wat leidt tot meer leesplezier.
In deze Begrijpend lezen Oefenboeken wordt gebruikgemaakt van verschillende leesstrategieën. Deze leesstrategieën zijn algemeen inzetbaar bij allerlei soorten teksten en kunnen zowel voor, tijdens als na het lezen gebruikt worden. De opgaven in dit Oefenboek zijn telkens op dezelfde wijze opgebouwd. Eerst wordt de voorkennis geactiveerd. Hierbij wordt de tekst kort ingeleid en de doelen staan vermeld. Dan volgt er een woordenschatopdracht, om tot een beter begrip van de tekst te komen. Na het activeren van de voorkennis volgt de tekst, die nauwkeurig doorgelezen moet worden. De lezer krijgt als tip een leesvraag mee. Dit is een centrale vraag die aansluit bij de tekst. De leesvraag dwingt de lezer als het ware om de tekst nauwkeuriger te lezen. Tot slot zijn er vragen over de tekst.
Dit pakket bevat alle drie de delen van de set. Alle boeken samen vormen een gedegen oefening om de vaardigheden voor begrijpend lezen verder te ontwikkelen. Wil je méér oefenen dan wat de Oefenboeken je bieden, dan heeft Junior Einstein ook een uitgebreide online oefen- en leeromgeving. Je vindt deze op onze website www.junioreinstein.nl.
Inhoud
Deze Oefenboeken bevatten meer dan twintig verschillende begrijpend lezen teksten met gemiddeld twee hoofddoelen per tekst. De vragen die na afloop van een tekst gesteld worden, hebben betrekking op deze doelen. Achterin de boeken zijn alle goede antwoorden terug te vinden.
Leesstrategieën
Stappen voor, tijdens en na het lezen
Hoofddoelen
Belangrijke leerdoelen per tekst
Woordenschat
Uitleg moeilijke woorden, inclusief woordhulp
Auteur | | |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |