Overdenken wetenschap voor groep 8
Overdenken wordt ingezet als pluswerk. Leerlingen kunnen zelfstandig werken met Overdenken. Hoofddoel van deze methode is om kinderen kritisch en analytisch te leren denken.
Overdenken Wetenschap’ is het vervolg op ’Overdenken voor groep 7’ en ’Overdenken voor groep 8’. De twee voorgangers hebben een sterk analytisch-filosofisch karakter. Een denkwijze die zich niet richt op grote, metafysische vraagstukken. Daar zijn eigenlijk geen algemeen geldige antwoorden op te vinden. De analytische filosofie richt zich vooral op meer ’aardse’ zaken, zoals logica, taal, kennis en wetenschap. Daar zijn, via rationeel denken, geldige antwoorden te ontdekken. De opdrachten bieden oefeningen in het kritisch denken en het analytisch/wetenschappelijk filosoferen en zijn gebaseerd op concrete voorbeelden uit de dagelijkse leefwereld van leerlingen. Het materiaal biedt een inleiding in het filosofisch denken. De werkboeken bevatten 13-15 hoofdstukken. Overdenken denklessen biedt leuke en uitdagende denkopdrachten. Het zet leerlingen aan het denken over alledaagse gebeurtenissen en leert ze kritisch te zijn: Wat is een goede oorzakelijke verklaring? Hoe test je een hypothese? Hoe ziet een goed wetenschappelijk onderzoek eruit? Wat is een goede steekproef? Wanneer kun je iets toeval noemen en wanneer niet?
Overdenken Wetenschap’ is het vervolg op ’Overdenken voor groep 7’ en ’Overdenken voor groep 8’. De twee voorgangers hebben een sterk analytisch-filosofisch karakter. Een denkwijze die zich niet richt op grote, metafysische vraagstukken. Daar zijn eigenlijk geen algemeen geldige antwoorden op te vinden. De analytische filosofie richt zich vooral op meer ’aardse’ zaken, zoals logica, taal, kennis en wetenschap. Daar zijn, via rationeel denken, geldige antwoorden te ontdekken. De opdrachten bieden oefeningen in het kritisch denken en het analytisch/wetenschappelijk filosoferen en zijn gebaseerd op concrete voorbeelden uit de dagelijkse leefwereld van leerlingen. Het materiaal biedt een inleiding in het filosofisch denken. De werkboeken bevatten 13-15 hoofdstukken. Overdenken denklessen biedt leuke en uitdagende denkopdrachten. Het zet leerlingen aan het denken over alledaagse gebeurtenissen en leert ze kritisch te zijn: Wat is een goede oorzakelijke verklaring? Hoe test je een hypothese? Hoe ziet een goed wetenschappelijk onderzoek eruit? Wat is een goede steekproef? Wanneer kun je iets toeval noemen en wanneer niet?
Auteur | | Kees Toorenaar |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |