Raquel Maulwurf
Raquel
Maulwurf
Dark days - Bright nights
''Waartoe wij in staat zijn: het tijdloze baren en
doden, scheppen en brandstichten, omhelzen
en wurgen, haten en liefhebben. Dat kunnen
wij allemaal. Dat zijn wij. Raquel Maulwurf kijkt
naar de donkere zijde van onze aard en toont
ons wat wij aanrichten. Zij legt ons falen vast,
tekent het onheil dat wij over onszelf afroepen.
Wij kijken in de duistere spiegel van houtskool
die zij voor ons ophoudt."
Cherry Duyns, schrijver, theater- en filmmaker
De Spaans/Nederlandse kunstenaar Raquel Maulwurf (Madrid,
1975) heeft het afgelopen decennium een eigen positie verworven
met tekeningen die tegelijk de ontzaglijke kracht van de natuur
en het menselijke falen verbeelden. Maulwurf is gefascineerd
door de onontkoombare vernietigingszucht van de mensheid: het
verwoesten van de eigen leefomgeving door oorlog en ecocide.
Door het werken op zeer groot formaat en door muurtekeningen
over meerdere wanden te maken, creƫerde zij eerder al het
gevoel de tekening in te kunnen lopen. Ook werd deze derde
dimensie reeds letterlijk toegevoegd in haar tekeningen vanaf
het moment dat zij het museumkarton waarop zij werkt, ging
openkrassen met een stanleymes.
Maulwurf
Dark days - Bright nights
''Waartoe wij in staat zijn: het tijdloze baren en
doden, scheppen en brandstichten, omhelzen
en wurgen, haten en liefhebben. Dat kunnen
wij allemaal. Dat zijn wij. Raquel Maulwurf kijkt
naar de donkere zijde van onze aard en toont
ons wat wij aanrichten. Zij legt ons falen vast,
tekent het onheil dat wij over onszelf afroepen.
Wij kijken in de duistere spiegel van houtskool
die zij voor ons ophoudt."
Cherry Duyns, schrijver, theater- en filmmaker
De Spaans/Nederlandse kunstenaar Raquel Maulwurf (Madrid,
1975) heeft het afgelopen decennium een eigen positie verworven
met tekeningen die tegelijk de ontzaglijke kracht van de natuur
en het menselijke falen verbeelden. Maulwurf is gefascineerd
door de onontkoombare vernietigingszucht van de mensheid: het
verwoesten van de eigen leefomgeving door oorlog en ecocide.
Door het werken op zeer groot formaat en door muurtekeningen
over meerdere wanden te maken, creƫerde zij eerder al het
gevoel de tekening in te kunnen lopen. Ook werd deze derde
dimensie reeds letterlijk toegevoegd in haar tekeningen vanaf
het moment dat zij het museumkarton waarop zij werkt, ging
openkrassen met een stanleymes.
Auteur | | Benno Tempel |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Kunst & Fotografie |