Amsterdamse tramlijnen 1975 - 2018 1 - Damraklijnen
De ingebruikname van de Noord-Zuidlijn van de metro in Amsterdam heeft voor veel Amsterdamse tram- en buslijnen ingrijpende gevolgen; veel vertrouwde lijnen worden opgeheven dan wel verlegd. Deze veranderingen vormen de aanleiding voor de publicatie van een nieuwe serie boeken. In een reeks van vier boeken wordt in woord en beeld aandacht besteed aan alle negentien tramlijnen die de afgelopen ruim veertig jaar in Amsterdam te zien waren. Alle lijnen worden van begin- tot eindpunt en terug langsgelopen. Dit deel behandelt de Damraklijnen (lijn 4, 9, 16, 24 en 25). Deel 2 heeft de Nieuwezijdslijnen als onderwerp, terwijl deel 3 de Ringlijnen behandelt. In het vierde deel wordt summier ook aandacht besteed aan de bus. En dan zowel aan de stadbus als aan de interlokale bus. Met name voor de buslijnen ten noorden van de stad zijn de gevolgen van het in dienst stellen van de nieuwe metroverbinding voor passagiers en buspersoneel groot. Hoe men ook over de Noord-Zuidlijn denkt; het is niet overdreven te stellen dat na de introductie van de paardentram in 1875 en de elektrische tram in 1900 de ingebruikname van de nieuwe metrolijn, gelet op de veranderingen in het lijnennet, voor het Amsterdamse openbaar vervoer een gebeurtenis is van historische betekenis. Auteur Adriaen Louman is al jarenlang bij het Amsterdamse openbaar vervoer betrokken. Zowel als - bijkans dagelijks - passagier en fotograaf. In het verleden was hij voorts jarenlang lid van de Werkgroep voor het Openbaar Vervoer in de Agglomeratie Amsterdam (WOVAA), een voorloper van de afdeling Amsterdam van reizigersorganisatie ROVER, lid van de Amsterdamse raad voor het Verkeer, vrijwillig wagenvoerder Tram en voorzitter van het Amsterdams Openbaar vervoer Museum (AOM). In het dagelijks leven is de auteur werkzaam als docent bij de Hogeschool van Amsterdam.
Auteur | | Adriaen Louman |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Vrije tijd & Hobby |