
Trends 2017
2017 is volgens de Chinezen het Jaar van de Haan. In een dergelijk jaar zoeken mensen vooral bescherming. Bescherming wordt dan ook het woord van 2017. Nu de digitale transformatie echt losbarst en het verdienmodel van menig bedrijf verdwijnt, zoeken grootbedrijf en MKB bescherming. Nu steeds meer (parttime) en al dan niet verborgen werkloosheid de kop opsteekt, en de verzorgingsstaat onder druk staat door de aanhoudende migratiestromen van talentlozen, zoeken werknemers bescherming. Nu zp-ers en bottom-up-veranderaars teveel disruptie veroorzaken, zoekt het poldermodel bescherming. Nu de EU-superstaat kraakt en feitelijk getransformeerd moet worden naar de oude EG, zoeken eurocraten bescherming voor hun droom die de meeste burgers als nachtmerrie ervaren. Nu de middenklasse verder verarmt, en daardoor niet meer voor sociale cohesie kan zorgen, wordt ook daar de roep om bescherming luider. De Brezinski-doctrine uit de jaren '70 van de vorige eeuw die het politiek ontwaken van de massa voorspelde, komt uit. In dit verkiezingsjaar is de 19e eeuwse representatieve democratie toe aan iets nieuws, dat de burgers bescherming biedt, passend bij de 21e eeuw. In Trends 2017 presenteert Adjiedj Bakas de belangrijkste trends op terreinen zo uiteenlopend als arbeid, technologie, overheid, samenleving, geopolitiek, business, reizen, mode en design.
"Trendwatcher des Vaderlands" (Telegraaf, NRC Handelsblad) en "Vooruitblikkoning"(Volkskrant) Adjiedj Bakas verkocht al 900.000 boeken. Hij geeft 200 lezingen per jaar in binnen- en buitenland. Hij "explodeert van enthousiasme" (Suddeutsche Zeitung), "benut zijn wereldburgerschap op briljante manier" (Times of India), wordt genoemd om zijn "optimisme en inspiratiekracht" (Frits Bolkestein) en "zijn pleidooi voor de as van de hoop"(Jan-Peter Balkenende). Hij werd uitgeroepen tot een van de 25 meest creatieve Nederlanders (Management Team) en een van de 100 meest invloedrijke mediapersoonlijkheden (Nederlands Media Netwerk).
Auteur | | Adjiedj Bakas |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Managementboeken |