De taal van de dooiwind
Sinds 1979 onderzoekt Marjolijn van den Assem het werk van Friedrich Nietzsche en zet ze haar bevindingen om in tekeningen, schilderijen en ruimtelijke werken.
De inspirerende teksten van Nietzsche zijn een leidraad voor haar, overgeschreven vinden we ze dan soms ook letterlijk terug in haar tekeningen.
Al tientallen jaren bezoekt Marjolijn van den Assem de plekken waar Nietzsche woonde en werkte en gebruikt haar bevindingen voor haar beeldende werk.
Over 'de taal van de dooiwind' schrijft de kunstenaar: "Een Nietzsche citaat was het uitgangspunt van de denkweg die ik volgde. Daaruit voort kwam een beeldende ontdekkingsreis. Ik heb me in de taal ingeleefd, teksten ontleed, ze omgesmolten en me daarvan losgevochten. Autonome werken waren de oogst. "Is het een wonder dat hierbij veel ondoordachts en dwaas aan het licht komt, veel baldadige tederheid, verspild zelfs ...", vroeg Nietzsche zich af. Zo ook ik: vele series tekeningen, schilderingen en ruimtelijke werken tonen in dit boek hun ontstaansgeschiedenis."
Door haar brede onderzoek is Marjolijn van den Assem inmiddels een ingewijde onder de kenners. Naast een tentoonstelling in het Nietzsche Dokumentationszentrum Naumburg (Saale)(Duitsland) heeft ze diverse voordrachten gehouden over haar werk en de plaats van Nietzsche's teksten daarin.
Marjolijn van den Assem (1947) is reeds tientallen jaren actief als beeldend kunstenaar. Vele tentoonstellingen in binnen- en buitenland zijn daarvan het gevolg. Haar werk is vertegenwoordigd in veel museum- en bedrijfs- en privé-collecties. In 2014 zijn tekeningen van Marjolijn van den Assem aangekocht door het Rijksmuseum in Amsterdam.
Daan Van Speybroeck is kunstfilosoof en was voorheen kunstcoördinator Radboud Universiteit Nijmegen. Martine Prange is assistent professor en post-doc onderzoeker filosofie op de Univeristeit van Leiden.
Auteur | | Daan Van Speybroeck |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Kunst & Fotografie |