Mentor van nu
Mentor van nu
De Mentor als hart van de leerlingenbegeleiding - Het handboek voor mentoren
Auteurs: Klaas Jan Terpstra en Herberd Prinsen
Aan de hand van praktijkvoorbeelden biedt "Mentor van nu" vele mogelijkheden om jouw invloed als mentor te vergroten op de processen die zich afspelen bij het begeleiden van leerlingen. Dit boek helpt je om je inzicht te vergroten in je eigen persoonlijke begeleidingsstijl en om je begeleidingsvaardigheden te ontwikkelen en/of te verfijnen. Het bevat veel informatie die kan helpen passende kortdurende hulp te bieden aan leerlingen.
Onderwerpen:
- Ontwikkeling van het puberbrein: wat betekent dat voor de begeleiding door de mentor?
- Concentratie en motivatie van leerlingen
- De mentor als brug tussen school en thuis: welke invloed heeft het gezin van herkomst? Wat kun je daarin als mentor betekenen?
- Begeleiding van groepsprocessen: hoe help je een ongemotiveerde of onsamenhangende groep zich te ontwikkelen tot een positieve groep?
- Gesprekken voeren met leerlingen: welke invloed kun je als mentor uitoefenen om leerlingen in staat te stellen zich positief te ontwikkelen?
- Het houden van leerlingenbesprekingen
- Signaleren en doorverwijzen
- Hulp bij specifieke problemen, zoals faalangst, sociale onhandigheid, het omgaan met rouw, etc.
De Mentor als hart van de leerlingenbegeleiding - Het handboek voor mentoren
Auteurs: Klaas Jan Terpstra en Herberd Prinsen
Aan de hand van praktijkvoorbeelden biedt "Mentor van nu" vele mogelijkheden om jouw invloed als mentor te vergroten op de processen die zich afspelen bij het begeleiden van leerlingen. Dit boek helpt je om je inzicht te vergroten in je eigen persoonlijke begeleidingsstijl en om je begeleidingsvaardigheden te ontwikkelen en/of te verfijnen. Het bevat veel informatie die kan helpen passende kortdurende hulp te bieden aan leerlingen.
Onderwerpen:
- Ontwikkeling van het puberbrein: wat betekent dat voor de begeleiding door de mentor?
- Concentratie en motivatie van leerlingen
- De mentor als brug tussen school en thuis: welke invloed heeft het gezin van herkomst? Wat kun je daarin als mentor betekenen?
- Begeleiding van groepsprocessen: hoe help je een ongemotiveerde of onsamenhangende groep zich te ontwikkelen tot een positieve groep?
- Gesprekken voeren met leerlingen: welke invloed kun je als mentor uitoefenen om leerlingen in staat te stellen zich positief te ontwikkelen?
- Het houden van leerlingenbesprekingen
- Signaleren en doorverwijzen
- Hulp bij specifieke problemen, zoals faalangst, sociale onhandigheid, het omgaan met rouw, etc.
Auteur | | Klaas Jan Terpstra |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |