Modelbouw Handboek voor Stoomtechniek - Deel R - De stoomdrukregeling
In deel R wordt alleen de werking en de uitvoering van de stoomdruk regelaars van de methanolbrander behandeld. Deze brander en zijn dagtank zijn beschreven in Deel B. Er zijn veel tekeningen en tips voor het maken van de regelaars opgenomen en de benodigde soldeeropstellingen zijn getekend. De stoomdruk wordt ingesteld door een servomotor. Stoomdrukregeling is belangrijk voor een stoominstallatie. Het al varend “uit de hand” instellen van de stoomdruk is lastig. De manometer, die aan bakboord zit, kan meestal niet afgelezen worden omdat het schip te ver weg is of omdat de walkapitein stuurboord ziet. Pas als de veiligheid afblaast weet hij dat de stoomdruk 3 bar is. Onnodig ketelwaterverlies is hiervan het gevolg. Het varen met een sterk wisselende stoomdruk heeft een wisselend schroefastoerental tot gevolg. Met een lage stoomdruk kan niet gevaren worden omdat de stoommachine dan niet sterk genoeg is. Met handbediening is het dus werken geblazen, niettemin begint dit deel R ermee. De problemen met de stoomdruk worden op een elegante wijze ondervangen door een automatische stoomdrukregeling. Er zijn veel schematische tekeningen opgenomen die de werking van de stoomdrukregelingen verduidelijken.
Auteur | | Ing. T. Visser |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Technologie & Bouwkunde |