De hbo-docent en zijn identiteit
Hoe blijven hbo-docenten staande te midden van maatschappelijke, technologische en bestuurlijke invloeden? Hoe zijn ze zichzelf in hun werk?
Dit boek is geschreven voor hbo-docenten, lerarenopleiders, loopbaancoaches en onderwijsontwikkelaars. In dit boek worden 12 thema’s en 43 patronen beschreven waarmee hbo-docenten hun eigen identiteit boetseren. Op basis van deze patroontaal stelt elke docent zijn eigen uniek profiel samen. Dit gaat van hoe hij zich verhoudt met studenten, management en collega’s tot hoe hij zijn vakgebied verbindt met hogere doelen. Deze patroontaal leidt tot een vragenlijst waarmee elke docent zichzelf kan situeren ten opzichte van de vele schakeringen in hoe hij docent kan zijn.
Dit onderzoeksverhaal is de vertaalslag van een proefschrift. De auteur is hierin tegelijk docent en onderzoeker. Het verhaal is een pleidooi om de innerlijke opbouw van de identiteit van de hbo-docent veel centraler te stellen in onderwijsontwikkeling.
Dit boek is geschreven voor hbo-docenten, lerarenopleiders, loopbaancoaches en onderwijsontwikkelaars. In dit boek worden 12 thema’s en 43 patronen beschreven waarmee hbo-docenten hun eigen identiteit boetseren. Op basis van deze patroontaal stelt elke docent zijn eigen uniek profiel samen. Dit gaat van hoe hij zich verhoudt met studenten, management en collega’s tot hoe hij zijn vakgebied verbindt met hogere doelen. Deze patroontaal leidt tot een vragenlijst waarmee elke docent zichzelf kan situeren ten opzichte van de vele schakeringen in hoe hij docent kan zijn.
Dit onderzoeksverhaal is de vertaalslag van een proefschrift. De auteur is hierin tegelijk docent en onderzoeker. Het verhaal is een pleidooi om de innerlijke opbouw van de identiteit van de hbo-docent veel centraler te stellen in onderwijsontwikkeling.
Auteur | | Rudy Vandamme |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Mens & Maatschappij |