Bosch En Breugel Als Bosch
Matthijs Ilsink
Bosch en Bruegel als Bosch
Kunst over kunst bij Pieter Bruegel (c. 1528-1569) en Jheronimus Bosch (c. 1450-1516)
De tekeningen en schilderijen van Jheronimus Bosch (c. 1450-1516), bevolkt door duivels en demonen, kopvoeters en boommensen, zijn zo origineel dat ze even raadselachtig als fascinerend zijn. Pieter Bruegel (c. 1528-1569) werd al tijdens zijn leven de tweede Bosch genoemd, omdat hij in zijn werk heel bewust de vormentaal van zijn voorganger Jheronimus Bosch imiteerde.
In dit boek staat het kunstenaarschap van de schilders Bosch en Bruegel centraal.
Jheronimus Bosch was niet alleen een hoogst opmerkelijk schilder, maar ook een zelfbewuste tekenaar, die de kunst zelf tot onderwerp van zijn kunst maakt. Bosch als de verbeelder van het boze is een imago dat door hemzelf actief is vormgegeven.
Pieter Bruegel nodigt het publiek uit door middel van openlijke verwijzingen naar Bosch om beide grootmeesters met elkaar te vergelijken. Hier blijkt hoe zich in de imitatie de meester toont.
Matthijs Ilsink is onderzoeker bij de Afdeling vroeg-christelijke en middeleeuwse kunstgeschiedenis van de Radboud Universiteit.
in samenwerking met Stichting Nijmeegse Kunsthistorische Studies.
408 blz.
Bosch en Bruegel als Bosch
Kunst over kunst bij Pieter Bruegel (c. 1528-1569) en Jheronimus Bosch (c. 1450-1516)
De tekeningen en schilderijen van Jheronimus Bosch (c. 1450-1516), bevolkt door duivels en demonen, kopvoeters en boommensen, zijn zo origineel dat ze even raadselachtig als fascinerend zijn. Pieter Bruegel (c. 1528-1569) werd al tijdens zijn leven de tweede Bosch genoemd, omdat hij in zijn werk heel bewust de vormentaal van zijn voorganger Jheronimus Bosch imiteerde.
In dit boek staat het kunstenaarschap van de schilders Bosch en Bruegel centraal.
Jheronimus Bosch was niet alleen een hoogst opmerkelijk schilder, maar ook een zelfbewuste tekenaar, die de kunst zelf tot onderwerp van zijn kunst maakt. Bosch als de verbeelder van het boze is een imago dat door hemzelf actief is vormgegeven.
Pieter Bruegel nodigt het publiek uit door middel van openlijke verwijzingen naar Bosch om beide grootmeesters met elkaar te vergelijken. Hier blijkt hoe zich in de imitatie de meester toont.
Matthijs Ilsink is onderzoeker bij de Afdeling vroeg-christelijke en middeleeuwse kunstgeschiedenis van de Radboud Universiteit.
in samenwerking met Stichting Nijmeegse Kunsthistorische Studies.
408 blz.
Auteur | | Matthijs Ilsink |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Kunst & Fotografie |