Peuteren en Kleuteren
‘Op het schoolplein, bij de peuters, of binnen een IKC komen ze elkaar tegen, de kinderopvang en het primair onderwijs. En het is een wat gespannen ontmoeting: beide sectoren hebben in hun cultuur-historische achtergrond, wetenschap en theoretische tradities een eigen opvatting over wat spelen en leren bij jonge kinderen betekent. Maar ze delen ook wat. Een wereldwijde professionalisering van de opvoeding en het onderwijs aan het jonge kind. Dat is een lonkend perspectief. Peuteren en Kleuteren gaat in op die toenemende professionalisering, maar analyseert ook de verschillen in achtergrond tussen kinderopvang en onderwijs. Het biedt vervolgens een diepgaande neurowetenwetenschappelijke benadering van de bijzondere manier waarop jonge kinderen leren. Want peuters en kleuters leren anders dan het nòg iets jongere kind en ook weer anders dan het óudere kind. En het maakt niet uit hoe wij dat noemen, spelen of leren, het zijn ongelooflijk autonome en krachtige leerwezens! Thema’s: neurowetenschap, breinontwikkeling, zelfbewustzijn, zintuigen, patroonherkenning, autonoom leren, cognitief leren, intelligentie, spelen, redeneren, executieve functies, taal en rekenen.
Auteur | | Betsy van de Grift |
Taal | | Nederlands |
Type | | E-book |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |