Leraar zijn, leraar worden

Leraar zijn, leraar worden

Leraar zijn is leraar worden, eerder dan andersom. Wie je bent als leraar, blijkt uit de praktijk. En uit de verhalen die je erover vertelt. Die praktijk en die verhalen zijn geworteld in de context van tijd en ruimte: in de eigen biografie en de schoolorganisatie. Maar die praktijk en die verhalen evolueren, ontwikkelen. En dat doet ook het beeld dat leraren hebben over zichzelf en hun beroep. Over wat hen drijft en voldoening geeft. Over wat hen op een bijzondere manier tot professionals maakt.

Geert Kelchtermans bestudeerde de ontwikkeling van leraren en reikt een begrippenkader aan om te denken en te spreken over leraarschap. In dat kader gaat het niet alleen om expertise, maar ook om engagement. Over pedagogisch-didactische knowhow én over zorg dragen. Over reflectie als houding en vaardigheid. Over de kwetsbaarheid van het leraarschap en de onontkoombaarheid van het pedagogische oordelen.

Geert Kelchtermans is als gewoon hoogleraar verbonden aan de KU Leuven en leidt daar het Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van Leraar en School (COOLS).


Auteur | Geert Kelchtermans
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Onderwijs & Didactiek

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789493209879
Boekomslag voor ISBN: 9789493209305
Boekomslag voor ISBN: 9789085603276
Boekomslag voor ISBN: 9781032368955
Boekomslag voor ISBN: 9789493209329
Boekomslag voor ISBN: 9789490120474


Boekn ©