Orthopedagogiek als handelingswetenschap
Orthopedagogiek is een handelingswetenschap met een duidelijke missie: de leefsituaties, kwaliteit van bestaan, inclusie en participatie van mensen in complexe, maatschappelijk kwetsbare leefsituaties verbeteren.
Een handicap, probleem, label of stoornis ontstaat steeds vanuit een kloof tussen de eisen van de omgeving enerzijds en de mogelijkheden van een persoon om deze eisen te beantwoorden anderzijds. Orthopedagogiek streeft ernaar om deze kloof te verkleinen door een kwalitatieve ondersteuning op maat. Hierbij staat een genuanceerde beeldvorming centraal, maar ook een voortdurend afstemmen op zowel specifieke als unieke noden, sterktes, wensen en dromen van de persoon en zijn/haar context.
Vanuit deze visie belichten we in dit boek de leefsituaties van personen met een verstandelijke, fysieke, visuele of auditieve beperking, autismespectrumstoornis, leerstoornissen, gedrags- en emotionele problemen, verslaving en ernstige psychiatrische aandoeningen. Voor elk van deze leefsituaties wordt ingegaan op de geschiedenis van zorg, de belangrijke definities en termen in het begrippenkader, een genuanceerde beeldvorming van zowel sterktes als kwetsbaarheden en actuele handvaten voor orthopedagogische ondersteuning in de praktijk.
Een handicap, probleem, label of stoornis ontstaat steeds vanuit een kloof tussen de eisen van de omgeving enerzijds en de mogelijkheden van een persoon om deze eisen te beantwoorden anderzijds. Orthopedagogiek streeft ernaar om deze kloof te verkleinen door een kwalitatieve ondersteuning op maat. Hierbij staat een genuanceerde beeldvorming centraal, maar ook een voortdurend afstemmen op zowel specifieke als unieke noden, sterktes, wensen en dromen van de persoon en zijn/haar context.
Vanuit deze visie belichten we in dit boek de leefsituaties van personen met een verstandelijke, fysieke, visuele of auditieve beperking, autismespectrumstoornis, leerstoornissen, gedrags- en emotionele problemen, verslaving en ernstige psychiatrische aandoeningen. Voor elk van deze leefsituaties wordt ingegaan op de geschiedenis van zorg, de belangrijke definities en termen in het begrippenkader, een genuanceerde beeldvorming van zowel sterktes als kwetsbaarheden en actuele handvaten voor orthopedagogische ondersteuning in de praktijk.
Auteur | | Sarah de Pauw |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |