Speel je vrij! Praktijkboek sportspelen
Speel je vrij! bevat een ‘best of’ van eerder uitgegeven spelenboeken en is sterk uitgebreid met nieuwe spelreeksen die inspelen op actuele en innovatieve trends binnen spelonderwijs en/of vrijetijdsbesteding.
Het boek bespreekt meer dan honderd leuke en originele spelvormen die garant staan voor spelplezier en succesbeleving. Het biedt pasklare oplossingen voor iedereen die zijn spelcompetenties wil uitbreiden of aanscherpen, of wie op een leuke manier wil kennismaken met nieuwe spelideeën of trends, zoals spikeball, street racket, kio rahi, kho kho, cricket, frisbee, flagball, enz.
De kracht van dit boek ligt in het feit dat elke spelvorm meermaals uitgetest is in het onderwijs. Naast een gedetailleerde beschrijving van de spelregels bevat elke spelreeks meerdere suggesties of varianten om spelvormen op maat van de spelers aan te bieden. Het verbeteren van de spelkwaliteit en het verhogen van het spelplezier is een belangrijk uitgangspunt geweest bij de opmaak en de keuze van de spelreeksen.
De SpelenderWijs-aanpak wordt als referentiekader gebruikt en focust op haalbare speluitdagingen voor alle spelers waarbij beter leren spelen het hoofddoel is.
Dit boek is vooral bedoeld voor leraren LO (vanaf derde graad van de lagere school, inclusief secundair onderwijs) en leraren in opleiding, maar is zeker ook een aanrader voor trainers of begeleiders van sportkampen en jeugdbewegingen.
Hilde Leysen was lector lichamelijke opvoeding aan de lerarenopleiding van Hogeschool UCLL en praktijklector aan de educatieve master LO van KU Leuven.
Toon Dehandschutter is lector lichamelijke opvoeding aan de lerarenopleiding van Hogeschool UCLL en praktijklector aan de educatieve master LO van KU Leuven.
Hans Minten is lector lichamelijke opvoeding aan de lerarenopleiding van Hogeschool UCLL.
Philippe Vandersmissen is lector lichamelijke opvoeding aan de lerarenopleiding van Hogeschool PXL.
**** Recensie Peter van den Berg voor NBD Biblion, januari 2022
Deelnemen aan een spel is een favoriet onderdeel van onder andere een gymles. Een spelenboek met het beste van eerder uitgegeven spelenboeken en uitgebreid met nieuwe innovatieve spelideeën. Nieuwe spelideeën met speluitdagingen binnen onder andere doelslag-, terugslag- en slagbalspelen worden beschreven. De vier auteurs zijn of waren lector lichamelijke opvoeding van de lerarenopleiding van twee hogescholen in België. Een praktijkboek sportspelen dat meer dan honderd leuke en originele, in het onderwijs uitgeteste, spelvormen bespreekt, zoals spikeball, street racket, kio rahi of flagball. Naast een beschrijving van de spelregels bevat elke spel meerdere suggesties of varianten om de spelvormen aan te passen in functie van de leerlingen waarmee gewerkt wordt. Spelvariabelen worden beschreven waarmee de spelvormen kunnen worden opgebouwd. Een overzichtelijk boek, geordend per spelcategorie met vele afbeeldingen. Een boek voor leraren lichamelijke opvoeding, trainers en begeleiders van sportteams die hun spelcompetenties willen uitbreiden of die willen kennismaken met nieuwe spelideeën of trends.
ISBN: 9789463713245
Het boek bespreekt meer dan honderd leuke en originele spelvormen die garant staan voor spelplezier en succesbeleving. Het biedt pasklare oplossingen voor iedereen die zijn spelcompetenties wil uitbreiden of aanscherpen, of wie op een leuke manier wil kennismaken met nieuwe spelideeën of trends, zoals spikeball, street racket, kio rahi, kho kho, cricket, frisbee, flagball, enz.
De kracht van dit boek ligt in het feit dat elke spelvorm meermaals uitgetest is in het onderwijs. Naast een gedetailleerde beschrijving van de spelregels bevat elke spelreeks meerdere suggesties of varianten om spelvormen op maat van de spelers aan te bieden. Het verbeteren van de spelkwaliteit en het verhogen van het spelplezier is een belangrijk uitgangspunt geweest bij de opmaak en de keuze van de spelreeksen.
De SpelenderWijs-aanpak wordt als referentiekader gebruikt en focust op haalbare speluitdagingen voor alle spelers waarbij beter leren spelen het hoofddoel is.
Dit boek is vooral bedoeld voor leraren LO (vanaf derde graad van de lagere school, inclusief secundair onderwijs) en leraren in opleiding, maar is zeker ook een aanrader voor trainers of begeleiders van sportkampen en jeugdbewegingen.
Hilde Leysen was lector lichamelijke opvoeding aan de lerarenopleiding van Hogeschool UCLL en praktijklector aan de educatieve master LO van KU Leuven.
Toon Dehandschutter is lector lichamelijke opvoeding aan de lerarenopleiding van Hogeschool UCLL en praktijklector aan de educatieve master LO van KU Leuven.
Hans Minten is lector lichamelijke opvoeding aan de lerarenopleiding van Hogeschool UCLL.
Philippe Vandersmissen is lector lichamelijke opvoeding aan de lerarenopleiding van Hogeschool PXL.
**** Recensie Peter van den Berg voor NBD Biblion, januari 2022
Deelnemen aan een spel is een favoriet onderdeel van onder andere een gymles. Een spelenboek met het beste van eerder uitgegeven spelenboeken en uitgebreid met nieuwe innovatieve spelideeën. Nieuwe spelideeën met speluitdagingen binnen onder andere doelslag-, terugslag- en slagbalspelen worden beschreven. De vier auteurs zijn of waren lector lichamelijke opvoeding van de lerarenopleiding van twee hogescholen in België. Een praktijkboek sportspelen dat meer dan honderd leuke en originele, in het onderwijs uitgeteste, spelvormen bespreekt, zoals spikeball, street racket, kio rahi of flagball. Naast een beschrijving van de spelregels bevat elke spel meerdere suggesties of varianten om de spelvormen aan te passen in functie van de leerlingen waarmee gewerkt wordt. Spelvariabelen worden beschreven waarmee de spelvormen kunnen worden opgebouwd. Een overzichtelijk boek, geordend per spelcategorie met vele afbeeldingen. Een boek voor leraren lichamelijke opvoeding, trainers en begeleiders van sportteams die hun spelcompetenties willen uitbreiden of die willen kennismaken met nieuwe spelideeën of trends.
ISBN: 9789463713245
Auteur | | Philippe Vandersmissen Minten |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |