TIB tools voor onderwijsprofessionals - Gedragsbenadering bij leerlingen: onderneem passende acties

TIB tools voor onderwijsprofessionals - Gedragsbenadering bij leerlingen: onderneem passende acties

Bij ‘gedrag’ wordt in de samenleving veel te vaak gedacht aan iets wat negatief is of ordeverstorend. Gedrag moet zijn ware betekenis terugkrijgen, zeker in het onderwijs. Onder gedrag verstaan we datgene wat je ziet en hoort. Kortom, wat je kunt observeren. De gedachtes of beweegredenen van de leerling die hieraan ten grondslag liggen, zijn aan interpretatie van de leerkracht onderhevig. Om gedrag goed te kunnen begrijpen zul je als professional moeten onderzoeken welke behoefte onder dit gedrag verborgen zit. Met welk doel handelt de leerling op de manier waarop hij het op dat moment doet? In deze TIBtool wordt de essentie van de interactie tussen leerling en leerkracht ontrafeld: actie-reactie. We belichten het kijken naar gedrag vanuit de invalshoek van de verschillende behoeftes van het kind. Dit doen we bewust los van diagnoses, omdat deze kunnen leiden tot een gestandaardiseerde aanpak terwijl interactie maatwerk is. Welke preventieve of directe actie is wanneer passend? Marcel van As is werkzaam als onderwijsadviseur. Hij richt zich op het bewaken van de balans tussen aandacht voor pedagogiek en didactiek. Marcel heeft werkervaring in het po, vo en vso als leerkracht, teamleider zorg en directeur. Deze verschillende perspectieven dragen bij aan het zoeken naar verbinding tussen onderzoek en praktijk.

Auteur | Marcel van As
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Onderwijs & Didactiek

Te koop bij:
boekenwereld logo bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789463171526
Boekomslag voor ISBN: 9789463173414
Boekomslag voor ISBN: 9789463172387
Boekomslag voor ISBN: 9789491725487
Boekomslag voor ISBN: 9789463172035
Boekomslag voor ISBN: 9789463172998


Boekn ©