Stichting lezen reeks 30 - Lekker lezen
Leesbevordering staat of valt bij leesmotivatie. Een kind dat graag leest, leest meer en beter en grijpt daardoor ook in de toekomst sneller naar een boek. Motivatie is dus een belangrijke sleutel. Maar is die motivatie wel beïnvloedbaar? En hoe dan? Welke mogelijkheden zijn er om van een ongemotiveerde een gemotiveerde lezer maken?
Deze bundel biedt inspiratie om kinderen en jongeren aan het lezen te krijgen en te houden. Aan de hand van de resultaten uit wetenschappelijk onderzoek geven verschillende auteurs een inkijkje in hoe leesmotivatie het beste kan worden gestimuleerd.
De bundel "Lekker lezen: het belang van leesmotivatie" is het resultaat van het wetenschappelijk congres dat Stichting Lezen eind 2018 organiseerde. In achttien artikelen wordt het begrip leesmotivatie onder de loep genomen. Wat is leesmotivatie precies? Hoe ziet de leesmotivatie van de huidige generatie kinderen en jongeren eruit? Welke redenen hebben jongeren om wel of niet te lezen? En aan welke kenmerken voldoet motiverend literatuuronderwijs? De bijdragen bieden zowel theoretische als praktische inzichten. Deze bundel is bedoeld voor iedereen die gericht en onderbouwd aan de slag wil gaan met leesmotivatie en leesplezier.
De bundel staat onder redactie van Eliane Segers, professor Learning & Technology aan de Radboud Universiteit Nijmegen en hoogleraar Lezen en Digitale Media aan de Universiteit Twente, en van Roel van Steensel, bijzonder hoogleraar Leesgedrag aan VU Amsterdam.
Auteur | | |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |