Pedagogisch leiderschap
Kan een opleiding voor schoolleiders bijdragen aan de 'vormingskwaliteit' van het onderwijs
in exacte schoolvakken?
Wanneer schoolleiders een dure en tijdrovende opleiding volgen, kan terecht de vraag gesteld worden of de leerlingen van hun scholen daar uiteindelijk merkbaar van profiteren. Wanneer die vraag bovendien betrekking heeft op de 'vormingskwaliteit' van het onderwijs, dan wordt het een interessante uitdaging om haar te beantwoorden.
Om die ingeperkte vraagstelling te beantwoorden werd verkend welke aspecten van
exacte disciplines tot creatieve vormgeving kunnen inspireren, en hoe leerlingen daarmee in het onderwijs kennis kunnen maken. De kansen van leerlingen op dergelijke inspirerende ervaringen hangen uiteraard mede af van de pedagogische en didactische
kwaliteiten van leraren (en hun opleiding). Via contrastering met de onderzoeksbenaderingen van exacte vakken werd een onderzoeksvorm gevonden, die in staat stelt om vormgeverschap toetsbaar te maken. Dit 'vormingsonderzoek' kan ontwikkeld worden uit praktijken die in het onderwijs al gangbaar zijn. Bovendien kan een keten ontwikkeld worden van vormingsonderzoek in een opleiding voor schoolleiders, tussen opleiding en school, en in de school. Een dergelijke keten kan het wederkerige verband tussen opleiding van schoolleiders en vorming van leerlingen zichtbaar en toetsbaar maken.
Het ontwikkelen van een dergelijke keten van vormingsonderzoek, niet alleen tussen schoolleiders-opleidingen en scholen, maar ook tussen lerarenopleidingen en scholen, kan een eerste stap zijn in het realiseren van meer samenhang tussen opleidingen en kansen op vorming voor leerlingen. Vervolgens kan een dergelijke keten goede bedoelingen kritisch toetsbaar maken, en bijdragen aan inspiratie over en weer.
in exacte schoolvakken?
Wanneer schoolleiders een dure en tijdrovende opleiding volgen, kan terecht de vraag gesteld worden of de leerlingen van hun scholen daar uiteindelijk merkbaar van profiteren. Wanneer die vraag bovendien betrekking heeft op de 'vormingskwaliteit' van het onderwijs, dan wordt het een interessante uitdaging om haar te beantwoorden.
Om die ingeperkte vraagstelling te beantwoorden werd verkend welke aspecten van
exacte disciplines tot creatieve vormgeving kunnen inspireren, en hoe leerlingen daarmee in het onderwijs kennis kunnen maken. De kansen van leerlingen op dergelijke inspirerende ervaringen hangen uiteraard mede af van de pedagogische en didactische
kwaliteiten van leraren (en hun opleiding). Via contrastering met de onderzoeksbenaderingen van exacte vakken werd een onderzoeksvorm gevonden, die in staat stelt om vormgeverschap toetsbaar te maken. Dit 'vormingsonderzoek' kan ontwikkeld worden uit praktijken die in het onderwijs al gangbaar zijn. Bovendien kan een keten ontwikkeld worden van vormingsonderzoek in een opleiding voor schoolleiders, tussen opleiding en school, en in de school. Een dergelijke keten kan het wederkerige verband tussen opleiding van schoolleiders en vorming van leerlingen zichtbaar en toetsbaar maken.
Het ontwikkelen van een dergelijke keten van vormingsonderzoek, niet alleen tussen schoolleiders-opleidingen en scholen, maar ook tussen lerarenopleidingen en scholen, kan een eerste stap zijn in het realiseren van meer samenhang tussen opleidingen en kansen op vorming voor leerlingen. Vervolgens kan een dergelijke keten goede bedoelingen kritisch toetsbaar maken, en bijdragen aan inspiratie over en weer.
Auteur | | George Lengkeek |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |