Fotofolio
Vijf topfotografen bundelen hun visie en tonen een uniek tijdsbeeld. C. Barton van Flymen, Bart van Leeuwen, Boudewijn Neuteboom, Bart Nieuwenhuijs en Peter van der Velde waren veertig jaar lang (1967-2007) de toonaangevende fotografen in Nederlandse tijdschriften. Culinair, documentaire, interieur, mode, portret, reizen, sport; van Belize tot Bhutan, van Californië tot Korea, van Chanel tot Gaultier, van André Hazes tot Andy Warhol, van Marco van Basten tot Candy Dulfer, van Kemper kip tot Konings krab. Opdrachtgevers waren tijdschriften als Avenue, Elegance, Nieuwe Revu en Playboy. Het werk van de vijf fotografen heeft veel invloed gehad op de reclamefotografie.
Van ieder van de fotografen verschijnt nu een boek op tijdschriftformaat met ruim 200 optimaal gepresenteerde foto's. De vijf boeken zijn samengebracht in een cassette: Fotofolio. 40 jaar Nederlandse Tijdschrift Fotografie. Fotografie die een periode doet herleven, met een hedendaagse blik die niets aan kracht heeft ingeboet.
Hans van Blommestein werkte als art director voor het fameuze tijdschrift Avenue. Daarnaast was hij hoofdcurator van het FotoFestival Naarden, vormgever van de World Press Photo jaarboeken en art director van M, het maandblad van NRC Handelsblad. Bart Nieuwenhuijs is freelance all round fotograaf. Hij werd 'fotojournalistiek opgevoed' door Joop Swart, oprichter van Avenue. Na een succesvolle periode in de tijdschriftfotografie stortte Nieuwenhuijs zich op reclamefotografie.
Van ieder van de fotografen verschijnt nu een boek op tijdschriftformaat met ruim 200 optimaal gepresenteerde foto's. De vijf boeken zijn samengebracht in een cassette: Fotofolio. 40 jaar Nederlandse Tijdschrift Fotografie. Fotografie die een periode doet herleven, met een hedendaagse blik die niets aan kracht heeft ingeboet.
Hans van Blommestein werkte als art director voor het fameuze tijdschrift Avenue. Daarnaast was hij hoofdcurator van het FotoFestival Naarden, vormgever van de World Press Photo jaarboeken en art director van M, het maandblad van NRC Handelsblad. Bart Nieuwenhuijs is freelance all round fotograaf. Hij werd 'fotojournalistiek opgevoed' door Joop Swart, oprichter van Avenue. Na een succesvolle periode in de tijdschriftfotografie stortte Nieuwenhuijs zich op reclamefotografie.
Auteur | | Hans van Blommenstein |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Kunst & Fotografie |