Scholen op weg naar integrale kinderdagcentra
Al enkele decennia is er een sociaaleconomisch veranderingsproces
gaande dat ook grote gevolgen heeft voor opvoeding en onderwijs.
Steeds meer mensen moeten elders werken om zelfstandig te
kunnen leven. De externe arbeidsparticipatie van vrouwen neemt
toe. Kortom: er ontwikkelt zich een enorme stijging van arbeidsuren
buiten het gezin. Deze sociaal-economische ontwikkeling leidt tot
veranderingen in het gezinsleven die weer leiden tot bepaalde
combinaties van onderwijs en kinderopvang. Deze ontwikkeling
wordt door de één als inspirerend en innovatief ervaren en door
de ander als ondermijning van rechten en plichten van het gezin en
van de taak en kwaliteit van de school. In dit boek worden deze
ervaringen gethematiseerd zodat een zinvolle discussie mogelijk is en
het best mogelijke beleid gerealiseerd kan worden. De positie van
de school verandert en het is dus zaak om helder te hebben wat we
kunnen verstaan onder pedagogische en onderwijskundige kwaliteit
van een nieuwe onderwijsopvangorganisatie die hier IKC (Integraal
KinderdagCentrum) genoemd wordt.
Auteur | | nvt |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |