Krachtig aanwezig zijn in de klas pocketboek
Sommige leraren lijken ‘het’ van nature te hebben. Ze dwingen aandacht af zodra ze een lokaal binnenlopen; hun aanwezigheid wordt onmiddellijk opgepikt door de leerlingen, vaak nog voordat er iets gezegd is. De leerlingen luisteren en zijn bereid zich te concentreren op de les.
Deze krachtige aanwezigheid van leraren in de klas - waar leerlingen intuïtief op reageren - bestaat echter uit strategieën die leraren kunnen inzetten en verfijnen om de sfeer, de relatie met hun leerlingen en het gedrag te verbeteren. Dit boekje geeft je tips en technieken om je in je rol als leraar te ontwikkelen en je aanwezigheid in de klas te versterken.
Een leraar zijn die met de klas ‘speelt’, die inspireert en respect afdwingt, het roer in handen heeft… dat heb je of dat heb je niet. Geen prettige boodschap voor de leraar die zoekt of worstelt, die het kennelijk niet ‘in de vingers heeft’. Rob Salter heeft daarentegen met ‘Krachtig aanwezig zijn in de klas’ een optimistisch boek geschreven: je kunt een aantal dingen leren. Salter gebruikt bronnen uit de psychologie, NLP en theater(sport) en stelt daaruit een staalkaart samen van technieken die je kunnen helpen krachtig(er) voor de klas te staan. En er valt wat te kiezen. Ook voor de leraar die vindt dat je nooit bent uitgeleerd.
Deze technieken worden concreet uitgewerkt en van veel voorbeelden voorzien. De valkuil dat het daarmee een boek met trucjes zou worden, is omzeild door ook aandacht te hebben voor de verandering die je van binnenuit te voeden hebt.
Is het daarmee een makkelijk boek geworden? Schijn bedriegt. De leraar die krachtiger wil worden, zal ook met behulp van de aangereikte technieken het experiment aan moeten gaan, volhardend moeten zijn, dienen te reflecteren op het eigen handelen. Maar wat is er meer belonend dan tijd en energie steken in iets waar je beter van wordt? En je leerlingen ook!
Rob Jasperse – LinQue Consult
Auteur | | Rob Salter |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |