Emancipatie, excellentie en eerlijke kansen
Na meer dan een halve eeuw snelle expansie, die zorgde voor welvaart en sociale mobiliteit, kampt het onderwijs met vele uitdagingen. Het is het moment om oude opvattingen over goed onderwijs aan een kritisch onderzoek te onderwerpen en te kijken hoe het beter kan. Het progressieve onderwijsverhaal met name schiet tekort en heeft een stevige update nodig. Dit boek – een bundeling van columns en essays – verkent de contouren van een progressieve onderwijsvisie die emancipatie, excellentie en eerlijke kansen voorop stelt. Goed onderwijs helpt individuen vooruit, zorgt voor welvaart en welzijn in samenlevingen en vermindert sociale ongelijkheid. Maar dan moet excellentie weer positief klinken, het technisch onderwijs veel meer waardering krijgen, het belang van de standaardtaal erkend worden en het curriculum selectiever én ambitieuzer zijn. En misschien moeten we ook niet langer streven naar ‘meer van hetzelfde’, maar de ongeremde onderwijsexpansie en het diploma-fetisjisme een halt toeroepen, de leerplicht naar 16 jaar brengen, flexibeler kansen bieden aan diverse talenten, en het levenslang leren echt omarmen. Rector Luc Sels (KU Leuven) schreef de nabeschouwing bij het boekessay, Wim Vermeersch (SamPol) het voorwoord. In de reeks SamPol Boeken verschijnen geëngageerde boekessays met een sociaal democratische blik op de (politieke) actualiteit. De essays verschijnen 2 keer per jaar, in samenwerking tussen het politieke maandblad Samenleving & Politiek (SamPol) en uitgeverij Academic & Scientific Publishers (ASP).
Auteur | | Dirk van Damme |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |