Goed fout
Tijdens de Duitse bezetting stonden de drukpersen niet stil. Integendeel: aan beide kanten waren - artistiek en ideologisch gezien - zeer 'goede' en zeer 'foute' ontwerpers uiterst productief. Sommige vormgevers, uitgevers en drukkers vochten voor het behoud van intellectuele en artistieke vrijheid, anderen voedden juist de op volle toeren draaiende Duitse propagandamachine.
Ondanks de erbarmelijke omstandigheden was de vormgevingssector in deze periode springlevend. Tussen 1940 en 1945 werden zo'n 1000 clandestiene uitgaven geproduceerd, onder vele anderen door De Bezige Bij, H.N. Werkman en Helmut Salden. Tegelijkertijd verschenen talloze 'bruine' boeken, brochures en posters.
Voor het eerst brengt Alton W. Purvis in Goed fout de grafische vormgeving gedurende de Tweede Wereldoorlog, met beeldbepalende vormgevers als Fré Cohen, Frans Duwaer, A.A. Balkema, Willem Sandberg en Lou Manche, in haar volle omvang in beeld.
Auteur | | Alston Purvis |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Geschiedenis |