Lezen in verwondering
De verwondering (1962) van Hugo Claus is een van de merkwaardigste romans uit de moderne Nederlandstalige literatuur. Een eerste kennismaking met dit roemruchte boek eindigt vaak in verwondering of zelfs verbijstering. Al meer dan een halve eeuw houdt de roman zijn lezers in de ban. Het lezen van De verwondering is een avontuur waarvan de afloop nooit vaststaat.
Lezen in verwondering wil de rijkdom van Claus' roman aan het licht brengen. In veertien hoofdstukken worden verschillende aspecten van het boek besproken, aan de hand van telkens een andere cultuurwetenschappelijke benadering: van verteltheorie tot genderstudies, van vertaalwetenschap en intertekstueel sporenonderzoek tot de bestudering van auteursintenties en de analyse van normen en waarden in de roman, en van institutionele analyse tot de bestudering van humor en het groteske. Doordat deze benaderingen uitvoerig worden geïntroduceerd, biedt dit boek een staalkaart van actuele ontwikkelingen in een veelvormig en groeiend vakgebied.
Lezen in verwondering biedt geïnteresseerde lezers onmisbare instrumenten waarmee zij de vele dimensies van een van de beruchtste moderne romans uit het Nederlandse taalgebied kunnen verkennen.
Mathijs Sanders (1971) is als universitair docent verbonden aan de afdeling Algemene Cultuurwetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen en doet onderzoek naar Nederlandse literatuur en literaire kritiek tijdens het interbellum in een internationaal perspectief.
Tom Sintobin (1974) is als universitair docent verbonden aan de afdeling Algemene Cultuurwetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen en als onderzoeker aan de themagroep Tourism, Travel, Text van diezelfde instelling.
Lezen in verwondering wil de rijkdom van Claus' roman aan het licht brengen. In veertien hoofdstukken worden verschillende aspecten van het boek besproken, aan de hand van telkens een andere cultuurwetenschappelijke benadering: van verteltheorie tot genderstudies, van vertaalwetenschap en intertekstueel sporenonderzoek tot de bestudering van auteursintenties en de analyse van normen en waarden in de roman, en van institutionele analyse tot de bestudering van humor en het groteske. Doordat deze benaderingen uitvoerig worden geïntroduceerd, biedt dit boek een staalkaart van actuele ontwikkelingen in een veelvormig en groeiend vakgebied.
Lezen in verwondering biedt geïnteresseerde lezers onmisbare instrumenten waarmee zij de vele dimensies van een van de beruchtste moderne romans uit het Nederlandse taalgebied kunnen verkennen.
Mathijs Sanders (1971) is als universitair docent verbonden aan de afdeling Algemene Cultuurwetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen en doet onderzoek naar Nederlandse literatuur en literaire kritiek tijdens het interbellum in een internationaal perspectief.
Tom Sintobin (1974) is als universitair docent verbonden aan de afdeling Algemene Cultuurwetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen en als onderzoeker aan de themagroep Tourism, Travel, Text van diezelfde instelling.
Auteur | | |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Poëzie, Bloemlezingen & Letterkunde |