De Dutch touch

De Dutch touch

Ze weten in New York de laatste tijd ineens precies waar Nederland ligt, en datzelfde geldt voor Houston, New Orleans, Miami, San Francisco. De zeespiegel stijgt, kuststeden krijgen het benauwd, en the Dutch weten alles van dammen, dijken en drooghouden. Amerika ontdekt Nederland. Tenminste, dat denken ze. Want Holland is er allang, en overal: in Amerikaanse keukens en badkamers. In supermarkten, restaurants en tankstations. Op de weg, op tv, in de computer. Angelina Jolie is van Nederlandse afkomst, net als Clint Eastwood, Meryl Streep, Christina Aguilera, Taylor Swift en George Clooney. Marlon Brando stamt uit Utrecht, Elvis Presley uit Spakenburg en Robert de Niro uit Schoorl. Mark Twain, Jane Fonda, Kim Kardashian? Nederlands. Net als Thomas Edison, Alexander Bell, Henry Ford, de Rockefellers en acht Amerikaanse presidenten. Amerikanen kopen massaal Hollandse zeep, spijkerbroeken, thee, chocola, crèmes, ijsjes. Starbucks komt uit Alkmaar, bungalows uit Den Helder, de rotondes in vierhonderd Amerikaanse steden uit Drachten. En Endemols The Voice is het best bekeken tv-programma. We realiseren het ons niet altijd, maar de Nederlandse invloed in Amerika hield niet op toen Nieuw-Amsterdam in 1664 New York werd. In De Dutch touch vertelt Willem Meiners het onwaarschijnlijke en grotendeels onbekende succesverhaal van Nederland in Amerika. Willem Meiners, Amsterdammer van geboorte, woont en werkt sinds 1991 in Amerika. Voor zijn emigratie was hij dagbladjournalist, daarna boekverkoper, helikopterpiloot en eigenaar van een radiostation. Hij bereisde alle vijftig staten en woont met zijn Amerikaanse vrouw Alice in Bangor, Maine.

Auteur | Willem Meiners
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Mens & Maatschappij

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789460039867
Boekomslag voor ISBN: 9789026340277
Boekomslag voor ISBN: 9789460224508
Boekomslag voor ISBN: 9782915762983
Boekomslag voor ISBN: 9789463939928
Boekomslag voor ISBN: 9781620877531


Boekn ©