Theo Beerendonk Van impressionisme tot abstractie- From impressionism to abstraction
Theo Beerendonk
Nederlands/Engels
Van impressionisme tot abstractie - From impressionism to abstraction
Theo Beerendonk, From impressionism to abstraction After the success of the book ‘The Love for the Nude’ there’s now an overview of the oeuvre of Theo Beerendonk (1905-1979). He was a typical 20th century artist. In his oeuvre the developments visual art went through in this century are reflected: from traditional to modern. Before the war he painted colourful nudes, landscapes, flower still lives and portraits in the impressionism style. After 1955 he let go of figuration and dived into all art movements that came with modern art. He even learned how to weld to make his own iron sculptures that were many meters tall. Beerendonk always remained loyal to the craft as a basis for the art. He was also a highly skilled etching artist and an authority in the world of graphics. His sequence of ‘Firebirds’ monoprints form a colourful highlight in this.
In het oeuvre van Theo Beerendonk (1905-1979) weerspiegelen zich de stormachtige ontwikkelingen die de kunst doormaakte in de twintigste eeuw.
In hoog tempo bouwde Beerendonk een imposant oeuvre op met portretten, stillevens en naakten die opvielen door eigenzinnig kleurgebruik.
Theodorus Hendricus Johannes (Theo) Beerendonk geboren: Amsterdam 25-12-1905 en overleden in1979
Hij studeerde van 1925 tot 1931 aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam, waar hij onder leiding van de professoren J.H. Jurres en Hendrik Jan Wolter een gedegen klassieke schilders opleiding kreeg.
In de jaren dertig maakte Beerendonk furore met gedurfde naakten, in de traditie van zijn grote voorgangers George Hendrik Breitner, Isaac Israëls en Jan Sluijters.
Daarnaast schilderde hij portretten, stillevens, bloemen, figuren en landschappen, ook legde hij zich toe op de etskunst, waarin hij een waar meesterschap bereikte.
Hij beheerste alle technieken, van droge naald en mezzotint tot aquatint en vernis-mou.
Hij was lid van verschillende organisaties: Maatschappij Rembrandt 1944, St.-Lucas Amsterdam 1944, Arti et Amicitiae Amsterdam als lid t/m 1956 en als 2e voorzitter vanaf 1957.
Na de Tweede Wereldoorlog begon hij zijn onderwerpen te stileren en abstraheren en werd zijn werk abstracter.
In 1966 kreeg Beerendonk een aanstelling als conservator in Museum Het Rembrandthuis in Amsterdam, waar hij demonstraties in de etskunst gaf en ook koperplaten van Rembrandt opnieuw afdrukte.
Beerendonks eigen etsen laten veelal Amsterdamse stadsgezichten zien en het landschap rondom Amsterdam, zoals ook Rembrandt dat gezien moet hebben.
Hij was een zeer gedreven Pastellist, beeldhouwer, aquarellist, graficus, collagist, schilder, pentekenaar, etser.
Ook in 1970 trok hij veel publiciteit met een knalrood metershoog metalen beeld ( De vogelvlucht ) wat met een hijskraan in de tuin van Ferry Hoogendijk de voormalig hoofdredacteur van Elseviers Magazine getakeld werd.
Exposities in het buitenland: Aankopen (selectie)
Oslo Singer Museum ‘Laren ‘
Toulouse Centraal Museum ‘Utrecht’
Johannesburg Museum Civico ‘Italië’
voormalige Nederlands-Indië Museum De Wieger ‘Deurne’
Rome-Anzio ` Atlas Dreesmann
Parijs 2017 Rijksmuseum Amsterdam
Het boek op formaat 23,8 x 30 cm omvat 200 pagina’s in full colour en wordt genaaid gebonden afgewerkt.
Deze uitgave is in het Nederlands & Engels samengevat in een fraai kunstboek
Auteur | | Marc Couwenbergh |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Kunst & Fotografie |