Reputatiekunde
Een uniek handboek
We leven in een tijd waarin de mening van burgers, consumenten, patiënten, cliënten en studenten zich verspreidt met de snelheid van het internet. En die mening heeft reputatie.
Reputatie is niet gebaseerd op wat iemand zegt, dat heet imago, maar op wat iemand doet.
Een positieve reputatie leidt tot een werkplek waar mensen met plezier samenwerken vanuit de verbindende kracht van gedeelde waarden.
"Organisaties met een positieve reputatie blijken 120% beter te presteren. Zij hebben medewerkers die van elkaar op aan kunnen en klanten die positief over de organisatie spreken" (bron: Meaningful Brand Indez, 2015).
In dit boek leest u hoe u:
- een reputatiebeleid ontwikkelt naast een financieel beleid en een personeelsbeleid.
- gewenst reputatiegedrag stimuleert door te sturen, te coachen en te inspireren vanuit waardevol leiderschap, de tegenhanger van waardeloos leiderschap.
- ongewenst reputatiegedrag voorkomt door toezicht te houden met een reputatiestuursysteem.
EEN POSITIEVE REPUTATIE IS DE BASIS VAN VERTROUWEN. EN VERTROUWEN IS DE BASIS VAN ONZE SAMENLEVING.
Recensie van R.J. Blom (NBD Biblion):
In "Reputatiekunde" legt auteur Maarten Kouwenhoven uit wat daaronder mag worden verstaan. Het gaat om reputatiegedrag (goed gedrag) met de bedoeling een goede naam op te bouwen.
Reputatiekunde blijkt een complex vakgebied te vormen, vooral van belang voor ondernemers als bestuurders en leidinggevenden. Tot zover niets nieuws, echter, reputatiekunde draait om veel meer: relaties, het geweten, stoornissen in gewetensvorming, psychologie, organisatie en leiderschap.
De auteur geeft veel voorbeelden van positieve reputaties en gewenst reputatiegedrag. Tegenover de positieve gedachte staat de negatieve reputatie en de chronische schade die daardoor kan ontstaan. In het boek wordt uitgelegd hoe positieve reputatie 'werkt', hoe je dat kunt gebruiken en hoe je reputatie kunt meten.
Ondanks de toch wat gecompliceerde materie is het boek toegankelijk geschreven en de voorbeelden zijn praktisch. Het boek is goed verzorgd en dient als handboek en naslagwerk. Interessant voor de wat grotere organisaties (inclusief bedrijven) en studenten (bedrijfseconomie).
We leven in een tijd waarin de mening van burgers, consumenten, patiënten, cliënten en studenten zich verspreidt met de snelheid van het internet. En die mening heeft reputatie.
Reputatie is niet gebaseerd op wat iemand zegt, dat heet imago, maar op wat iemand doet.
Een positieve reputatie leidt tot een werkplek waar mensen met plezier samenwerken vanuit de verbindende kracht van gedeelde waarden.
"Organisaties met een positieve reputatie blijken 120% beter te presteren. Zij hebben medewerkers die van elkaar op aan kunnen en klanten die positief over de organisatie spreken" (bron: Meaningful Brand Indez, 2015).
In dit boek leest u hoe u:
- een reputatiebeleid ontwikkelt naast een financieel beleid en een personeelsbeleid.
- gewenst reputatiegedrag stimuleert door te sturen, te coachen en te inspireren vanuit waardevol leiderschap, de tegenhanger van waardeloos leiderschap.
- ongewenst reputatiegedrag voorkomt door toezicht te houden met een reputatiestuursysteem.
EEN POSITIEVE REPUTATIE IS DE BASIS VAN VERTROUWEN. EN VERTROUWEN IS DE BASIS VAN ONZE SAMENLEVING.
Recensie van R.J. Blom (NBD Biblion):
In "Reputatiekunde" legt auteur Maarten Kouwenhoven uit wat daaronder mag worden verstaan. Het gaat om reputatiegedrag (goed gedrag) met de bedoeling een goede naam op te bouwen.
Reputatiekunde blijkt een complex vakgebied te vormen, vooral van belang voor ondernemers als bestuurders en leidinggevenden. Tot zover niets nieuws, echter, reputatiekunde draait om veel meer: relaties, het geweten, stoornissen in gewetensvorming, psychologie, organisatie en leiderschap.
De auteur geeft veel voorbeelden van positieve reputaties en gewenst reputatiegedrag. Tegenover de positieve gedachte staat de negatieve reputatie en de chronische schade die daardoor kan ontstaan. In het boek wordt uitgelegd hoe positieve reputatie 'werkt', hoe je dat kunt gebruiken en hoe je reputatie kunt meten.
Ondanks de toch wat gecompliceerde materie is het boek toegankelijk geschreven en de voorbeelden zijn praktisch. Het boek is goed verzorgd en dient als handboek en naslagwerk. Interessant voor de wat grotere organisaties (inclusief bedrijven) en studenten (bedrijfseconomie).
Auteur | | Maarten Kouwenhoven |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | |