Design in het juiste perspectief

Design in het juiste perspectief

Met design wordt vaak artistiek industrieel ontwerp bedoeld, maar design betekent ook ontwerp, opzet of plan. Alles wat mensenhanden ooit hebben vervaardigd is design. Een kleipot, duizenden jaren geleden gebakken in Mesopotamië, is dan net zo goed design als een concept car of een iPhone. Maar design als gespecialiseerd proces, ter onderscheiding van traditionele ambachtelijke productie, heeft een kortere geschiedenis en voert terug tot het begin van de industriële revolutie.
Design belicht de voornaamste stromingen en ontwerpers wereldwijd, vanaf de industriële ontwerpen in de eerste fabrieken tot op de dag van vandaag. De opzet is chronologisch en elk ontwerp wordt geplaatst in de technologische, culturele, economische, esthetische en theoretische context. Dit boek biedt een weids perspectief op design, van de hooggestemde moralisten van het einde van de 19e eeuw tot de radicale denkers van het modernisme, en van de eerste prominente figuren als Loewy in de jaren 30 tot de huidige supersterren als Marc Newson.
Iconische werken en baanbrekende ontwerpen in de designgeschiedenis, zoals Marcel Breuers Wassily-stoel uit 1925, Eliot Noyes’ logo voor IBM uit de jaren 50 en Matthew Carters lettertype Verdana, speciaal ontworpen voor het beeldscherm, worden onder de loep genomen, met aandacht voor de kenmerkende details. De teksten, geschreven door experts, geven achtergrondinformatie over de ideeën, plannen en technologieën behorende bij de verschillende ontwerpen.
Design is niet eenvoudigweg een verschijnsel waaraan je de veranderende smaak kunt aflezen. In al zijn verbeeldingskracht bevredigt én creëert design onze behoeften. Als zodanig is design zowel een commercieel als cultureel fenomeen. Design is nauw verbonden met technologie en biedt esthetische oplossingen in materiële vorm. Ieder van ons maakt gebruik van design: van de producten die ons omringen tot de teksten die we lezen. Design biedt alle informatie om de materiële wereld te ontcijferen.
• Teksten van een internationaal team van designexperts
• Design in de context van culturele en sociale ontwikkelingen, geïllustreerd met tijdlijnen
• Extra aandacht voor de topontwerpers, met analyse van hun werk en de manier waarop ze zich onderscheiden van tijdgenoten

Auteur | Elizabeth Wilhide
Taal | Nederlands
Type | Hardcover
Categorie | Kunst & Fotografie

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9780192842046
Boekomslag voor ISBN: 9789089982193
Boekomslag voor ISBN: 9783836541060
Boekomslag voor ISBN: 9780241438114
Boekomslag voor ISBN: 9789461060433
Boekomslag voor ISBN: 9789461060303


Boekn ©