Kwalitatief interviewen
Het kwalitatieve interview heeft veel weg van een goed gesprek. Wat maakt iemand tot een goede gesprekspartner? Dat hij luistert met aandacht, meedenkt en meevoelt met het vertelde en je laat uitspreken. Kortom: een invoelende ruimte biedt en belangstellend is. Is zo iemand vanzelf een goede interviewer? Nee, want alhoewel hiermee de basis is gelegd voor een deel van de kunst waar de titel van dit boek naar verwijst, heeft een interviewer additionele kennis en vaardigheden nodig. Dat is de kunde die in dit boek uitgebreid besproken wordt. Een interview kun je allereerst zien als een vraaggesprek met een welbepaald informatiedoel. En pas als de vaardigheden van de goede gesprekspartner samenkomen met de kunde van de onderzoeker is er sprake van de interviewkunst waar in de titel naar wordt verwezen.
In deze tweede druk van Kwalitatief interviewen: kunst én kunde is deel I waar nodig herzien, aangevuld of geactualiseerd en zijn nieuwe inzichten verwerkt die de auteur heeft opgedaan. Daarbij zijn hoofdstuk 1 en 7 voor een belangrijk deel herschreven. In deel II doen een aantal auteurs op basis van eigen ervaring uit de doeken hoe zij bepaalde typen interviews verrichten, dan wel een bepaald soort respondenten benaderen en interviewen. Dit deel is ongewijzigd gebleven. Tot slot is het boek verrijkt met QR-codes naar relevante websites.
Kwalitatief interviewen: kunst én kunde is geschreven voor iedereen die vanwege opleiding of beroep te maken heeft met het (leren) doen van kwalitatieve interviews.
Jeanine Evers studeerde culturele antropologie aan de Universiteit Leiden (1990) en bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (2001). Zij is jaren verbonden geweest aan verschillende universiteiten als docent kwalitatieve onderzoeksmethoden, momenteel aan de sectie Criminologie van de School of Law, Erasmus Universiteit Rotterdam. Ook is zij actief als eigenaar-directeur van Evers Research & training. Dit bureau verzorgt trainingen in kwalitatieve onderzoeksmethoden en analysesoftware, en coacht onderzoekers bij hun onderzoek. Daarnaast is zij sinds 1995 actief bij het platform KWALON.
In deze tweede druk van Kwalitatief interviewen: kunst én kunde is deel I waar nodig herzien, aangevuld of geactualiseerd en zijn nieuwe inzichten verwerkt die de auteur heeft opgedaan. Daarbij zijn hoofdstuk 1 en 7 voor een belangrijk deel herschreven. In deel II doen een aantal auteurs op basis van eigen ervaring uit de doeken hoe zij bepaalde typen interviews verrichten, dan wel een bepaald soort respondenten benaderen en interviewen. Dit deel is ongewijzigd gebleven. Tot slot is het boek verrijkt met QR-codes naar relevante websites.
Kwalitatief interviewen: kunst én kunde is geschreven voor iedereen die vanwege opleiding of beroep te maken heeft met het (leren) doen van kwalitatieve interviews.
Jeanine Evers studeerde culturele antropologie aan de Universiteit Leiden (1990) en bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (2001). Zij is jaren verbonden geweest aan verschillende universiteiten als docent kwalitatieve onderzoeksmethoden, momenteel aan de sectie Criminologie van de School of Law, Erasmus Universiteit Rotterdam. Ook is zij actief als eigenaar-directeur van Evers Research & training. Dit bureau verzorgt trainingen in kwalitatieve onderzoeksmethoden en analysesoftware, en coacht onderzoekers bij hun onderzoek. Daarnaast is zij sinds 1995 actief bij het platform KWALON.
Auteur | | Jeanine Evers |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Mens & Maatschappij |