Focus op taal
Focus op taal is een nieuw basisboek voor docenten Nederlands als tweede taal. Het boek verbindt informatie over het Nederlandse taalsysteem op een heldere en praktische wijze met taal leren en met taaldidactiek. Iedere NT2-docent of taalvrijwilliger die werkt met cursisten van niveau 0 tot niveau A2, kan het gebruiken. Ook ervaren lesgevers kunnen van Focus op taal profiteren - als naslagwerk bijvoorbeeld -, evenals deelnemers aan opleidingen voor NT2-docent.
Momenteel zijn er grote veranderingen gaande binnen het NT2-onderwijs. Mede door de enorme instroom van anderstaligen in Nederland is er grote behoefte aan lessen Nederlands. Daarbij worden steeds meer docenten en vrijwilligers ingezet die geen specifieke opleiding voor docent NT2 hebben gevolgd en geen ervaring hebben als taaldocent. Tal van organisaties in Nederland en Belgiƫ houden zich bezig met de professionalisering van deze docenten en vrijwilligers in de vorm van trainingen en opleidingen. Focus op taal vormt hiervoor een uitstekend instrument : het kan als basis voor deskundigheidsbevordering gebruikt worden en in combinatie met bestaand lesmateriaal worden ingezet.
Uit de lesobservaties van de auteurs dienden de onderwerpen die in dit boek aan bod komen zich vanzelf aan. Docenten krijgen praktische handvatten om adequate feedback te kunnen geven en om taalvragen van cursisten goed te kunnen beantwoorden. Het gaat onder andere over woordenschat, uitspraak, grammatica, feedback, rol van de moedertaal, soorten fouten, woordenboekgebruik.
Momenteel zijn er grote veranderingen gaande binnen het NT2-onderwijs. Mede door de enorme instroom van anderstaligen in Nederland is er grote behoefte aan lessen Nederlands. Daarbij worden steeds meer docenten en vrijwilligers ingezet die geen specifieke opleiding voor docent NT2 hebben gevolgd en geen ervaring hebben als taaldocent. Tal van organisaties in Nederland en Belgiƫ houden zich bezig met de professionalisering van deze docenten en vrijwilligers in de vorm van trainingen en opleidingen. Focus op taal vormt hiervoor een uitstekend instrument : het kan als basis voor deskundigheidsbevordering gebruikt worden en in combinatie met bestaand lesmateriaal worden ingezet.
Uit de lesobservaties van de auteurs dienden de onderwerpen die in dit boek aan bod komen zich vanzelf aan. Docenten krijgen praktische handvatten om adequate feedback te kunnen geven en om taalvragen van cursisten goed te kunnen beantwoorden. Het gaat onder andere over woordenschat, uitspraak, grammatica, feedback, rol van de moedertaal, soorten fouten, woordenboekgebruik.
Auteur | | Marijke Huizinga |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |