Op een onbewoond eiland
Kinderen spoelen aan op een onbewoond eiland, net als Robinson Crusoe, en moeten zien te overleven. Door het eilandverhaal te volgen komen ze steeds nieuwe uitdagingen tegen die hen inspireren oplossingen te zoeken. Ze doen uitvindingen door te experimenteren en lossen problemen op door gebruik te maken van de natuur en van techniek. Ze helpen Robinson door mee te denken in de uitdagingen waar hij voor gesteld wordt. Kinderen creƫren uiteindelijk hun ideale overlevingsplek door hun eigen eiland samen, te stellen. Een eindproduct dat alles samenvat wat ze op hun tocht zijn tegengekomen. Met de natuur- en techniekopdrachten in dit boek kunnen kinderen uit de onder- en bovenbouw van het basisonderwijs en de BSO op een fantasierijke manier aan de slag. Ze gaan net als Robinson op onderzoek uit en leren al doende vuur maken, hun eigen eten verbouwen en hoe ze aan schoon drinkwater komen. De dagelijkse omgeving krijgt meer betekenis voor kinderen doordat zij zich verplaatsen in Robinson, die vindingrijk moet zijn om met heel weinig te kunnen overleven. Kinderen leren hierdoor over de herkomst van voedsel en het ontstaan van bepaalde materialen en spullen die wij gebruiken. Al doende leren kinderen Robinson en zichzelf omgaan met de elementen en natuurkundige verschijnselen en vinden oplossingen voor technische problemen. Suzanne Wardenaar is pedagoog gespecialiseerd in duurzaamheid. Zij ontwikkelt en organiseert activiteiten en projecten die bijdragen aan een duurzame samenleving. Eerder verscheen van haar In het sprookjesbos, sprookjes gericht op natuuractiviteiten voor jonge kinderen.
Auteur | | Suzanne Wardenaar |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Wetenschap & Natuur |